1 420 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Fönster i duschen...
Nu har jag googlat i flera timmar, och det verkar som de allra flesta ser fönster i duschen som lite av ett problem. Men nu är det så att vi VILL ha ett fönster i duschen, alltså ut mot naturen (bor väldigt enskilt)...
Vi ska bygga nytt badrum från "scratch" och vill absolut ha naturligt ljus. P.g.a. begränsad yta mm är enda lösningen antingen takfönster eller just i duschen. Vore häftigt med ett långt, nästan golv till tak dvs. glasväggvariant.
Frågan är alltså; går det att fixa på ett vettigt sätt så att det blir
a. tätt och vattentåligt (PVC, annat material)
b. någorlunda isolerat
eller kan man använda glasblock i en yttervägg??
Någon som har erfarenhet av detta eller goda tips och råd?
Vi ska bygga nytt badrum från "scratch" och vill absolut ha naturligt ljus. P.g.a. begränsad yta mm är enda lösningen antingen takfönster eller just i duschen. Vore häftigt med ett långt, nästan golv till tak dvs. glasväggvariant.
Frågan är alltså; går det att fixa på ett vettigt sätt så att det blir
a. tätt och vattentåligt (PVC, annat material)
b. någorlunda isolerat
eller kan man använda glasblock i en yttervägg??
Någon som har erfarenhet av detta eller goda tips och råd?
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Äh! Klart som f*n man skall ha fönster i badrummet, gärna riktigt stort och lågt, med lite frostat nedtill kanske, kan bli läckert!
Det jag skulle undvika är att sätta fönstret i duschområdet, alltså ovanför badkar eller dylikt som man ofta gjorde förr, sätt istället fönstret på väggen med handfat eller varför inte en snygg handdukstork brevid och håll väggen rent... Detta förutsätter självklart att man har gott om utrymme i badrummet och förr i tiden hade man aldrig det, varför man var tvungen att sätta ett fönster i en "stänk-zon"...
Det jag skulle undvika är att sätta fönstret i duschområdet, alltså ovanför badkar eller dylikt som man ofta gjorde förr, sätt istället fönstret på väggen med handfat eller varför inte en snygg handdukstork brevid och håll väggen rent... Detta förutsätter självklart att man har gott om utrymme i badrummet och förr i tiden hade man aldrig det, varför man var tvungen att sätta ett fönster i en "stänk-zon"...
Klicka här för att svara