M
mikaelbe: Det var logiska svar på detta med att det är OK att skarva osynligt. Jag tror jag har ett enrörssystem, men jag är inte säker. Huset är byggt 1956. Några rum har det dragits nya slingor till på 80-talet. På radiatorerna är det koppel som har röda markeringar som jag har för mig betyder att de är enrörs. I den gamla delen så är det inte samma typ av koppel. Det är ett rör in i
7 svar · 1,7k läst
marie10663
marie10663: Vi valde att sätta in plastmatta i badrummet och vi har inte ångrat oss en sekund bra blev det och billigt med. på min blogg hittar du bilder under kategorin badrum http//:mariesplats.blogg.se
23 svar · 24,1k läst
·
W
Wand: så här står det på gvk's hemsida: 3. BBRs råd: Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare samt toalettrum är utrym-men där det normalt krävs ett vattentätt skikt på golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg. (6:5331) Står inte hur mycket upp på vägg , och som sagt, Folksam sa till mig i luren, följ branschreglerna så är det ok. Dessutom är det ju så att man
4 svar · 1,3k läst
B
bennyj: Ja, de är just att kranar har en tendens till o börja droppa efter ett par år bara som jag vill i första hand slippa. Samt även inte bara kvalite´ utan kvalitetskänsla i hanteringen. Om ni förstår mej.... Tack för inputs!
6 svar · 6,2k läst
S
sad_ant: Redan införskaffat 2st :) var köper man bra toasitsar då? :P
7 svar · 2,4k läst
S
SvenD: Enligt vad jag läste på så skall fallet från överkant tröskel till golvbrunn, vara minst 20 mm. Detta uppfyllde jag genom att gjuta golvet med motsvarande fall. Höjdskillnaden togs upp utanför dörren dvs jag gjöt ända ut genom dörren. En låg tröskel limmades dit varpå jag drog upp tätskiktet på denna. En högre tröskel är naturligtvis säkrare men då gäller att ha tätt vid
4 svar · 3,6k läst
T
tank77: Som sagt, maskeringstejp!
1 svar · 2,1k läst
P
prodigy: Angående bärförmågan i lättbalkarna, så fick jag följande svar i forumet för vatten & avlopp: prototypen: "Masoniten håller "bara" avståndet rätt mellan 45x45 reglarna och ett hopp på 120 mm gör ingen större skillnad."
26 svar · 5,2k läst
·
B
brevik: Tackar för tipset. Velar lite fortfarande vilken typ av ho/underskåp med mera vi ska ha.
14 svar · 10,6k läst
·
GoForIt
GoForIt: Jag sätter lecablocken före tätskiktet. Murar upp dem och putsar dem lätt.
4 svar · 2,0k läst
S
SvenD: Kolla även här: http://www.rinkabyror.se Jag har mycket goda erfarenheter av Rinkaby och de har nästan allt i lager. Edit: OBS: De har ingen rådgivning, så du måste veta exakt vad du skall ha.
2 svar · 1,1k läst
S
Sippan7: Ja, tanken är ju att flytspackla, tänkte bara om det fanns nån oskriven regel om rörelsemån för spånskivor. I instruktionen till mina byggelit V313 står det att man ska ha 10mm spalt till övriga ytor vilket gjorde mig tveksam, jag menar att man skruvar ju och limmar rubbet, kan ju omöjligt röra sig 10mm på 2,6 x 2,7m area. Tack för svaret!
2 svar · 2,2k läst
CMDJ
CMDJ: Hej! Vi ligger i startgroparna för att bygga nytt badrum i vårt källarplan; som är "inredd" åtminstone delar av den. Just den delen, ca 16 kvadrat , där badrummet ska byggas där finns ett litet källarfönster, som vätter ut mot källartrappen. Inga vackrare vyer alltså. I övrigt finns inga fönster alls där. Nu undrar jag om ni kanske har några tips över belysningen i ett sådant
0 svar · 1,3k läst
H
Led
Hus-kvarna: [citat] S´krivit in i din text, skriver detta meddelande för att kunna skicka iväg svaret..
5 svar · 1,1k läst
M
mIkEtReE: Jag skulle vilja ha ett badkar som är högre än de standardkaren man alltid ser som är på drygt 50cm. Det är så tråkigt när man skjuter ner axlarna under vattenytan och knäna blir kalla :-). Ett badkar som är kanske 60-70cm högt vore bra!
0 svar · 1,2k läst
M
mIkEtReE: 400 000kr
3 svar · 1,2k läst
M
3 svar · 1,2k läst
Bezt
Bezt: Nej nej inte duschdraperier i fins badrum, finns ju inget som är mer B än sånt.
9 svar · 4,1k läst
Bezt
Bezt: Det var faktiskt en smart idé tycker jag. Bra, enkel lösning.
3 svar · 5,3k läst
·
S
SJW: Radiatorrör brukar inte rosta eftersom radiatorvattnet är "dött" vatten. Det som ju lite grand oroat mig är att man numera kopplar in koppar i radiatorsystemet. Rörkillarna tycker att detta med galvaniska strömmar inte alls är något problem utan kopplar in värmepump med kopparberedare och kopparrör, trots att jag påpekat risken. Jag har jag hur många inbyggda radiatorrör som helst
1 svar · 1,9k läst
Bezt
Bezt: Jag la golvvärme på vanligt golvspån, sen armeringsnät och flytspacklade över det hela. Tyckte det var enkelt och bra, dock så bygger det en del uppåt. Sen är det lite olika var man ska ha armeringsnätet och hur tjockt man måste flyta beroende på tillverkare.
4 svar · 1,6k läst
tallmilan
tallmilan: Har ingen aning om vad en vattenfallsblandare är, men jag har tagit hem kranar och det funkar 100%, tum är tum även i USA. Köper man av märket "American Standard" så hittar du reservdelar över hela världen, inte minst europa
1 svar · 1,8k läst
F
FruEkorre: Jag lyckades heller inte hur jag än försökte, men kom på en smygväg runt problemet. Väljer man de förkomponerade lösningarna som finns under de olika tillverkarna och hittar en där fältindelningen stämmer med vad man vill ha (t.ex en vägg i annan färg) kan man sedan relativt enkelt byta ut materialen i den lösningen till den kakel/klinker man egentligen ville ha.
2 svar · 3,6k läst
J
jon_pon: Jag tänkte införskaffa mig SMEG's tvättmaskin (med integrerad torktumlare) för 13.000 riksdaler som hela kalaset kostar. http://www.smeg.se/Katalog/Product/STA161S2.aspx?Req=14374157 Anledningen är att jag ska ha den i ett kök och eftersom den är integrerad och har en lucka på framsidan så blir den ganska dold så får det kosta. Dock så verkar produkten väldigt ny för jag hittar inga
0 svar · 999 läst
tallmilan
tallmilan: Märkte själv att jag var fjollig nog att läsa manualen vid installation förra veckan, tur var väl det för jag hade också glömt bort att det finns transportskydd på en del maskiner
9 svar · 14,5k läst
S
Sune Dosa: http://www.badlagret.se/ Säljer bl,a Hafa, Outletbutiker i Halmstad och Kungsbacka.
10 svar · 11,2k läst
·
v-g
v-g: Det kan inte skavas hål på rör som ligger stumt som de ska göra. Jag har plast till min handukstork men principen är densamma. Jag är ganska säker på att det är som LIP säger att isolering ska bort, annars kanske vatten kan krypa innanför denna eller nåt. Har ett par bilder här som visar hur jag gjorde, tyvärr saknade jag visst en bild på när det är "manchettat" men visar en bild
7 svar · 4,3k läst
·
5.2 racing
5.2 racing: Spackla ut och måla.
7 svar · 1,3k läst
S
somelvis: Brandsäkerhetsmässigt är dubbelgips ett skämt jämfört med minerit. Mvh
2 svar · 1,6k läst
T
tank77: Förstå inte heller problemet, man använder ju en mosaikkam (4mm) och då kommer det inte upp någon fix!
19 svar · 9,0k läst
N
nybyggd: 80 är lite i minsta laget,gör vad du kan för att få 90 varje fall. jag fixade ny dusch bredvid bastun och den är 70-90 och man får klaustrofobi känslor i den.
1 svar · 887 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.