1 487 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
HAFA Spirit Spegel Erfarenheter?
Har precis köpt ovanstående badrumsmöbel men blir lite skeptisk mot infästningen av spegeln i väggen. Känns som en väldigt klen lösning, men enligt Hafa är den bra
De kunde inte heller ge något bra mått på infästningspunkterna eftersom det berodde på hur hög personerna var som skulle stå framför spegeln var
Märkligt då det finns uppgifter om detta gällande spegelskåpet vilket jag trodde var standard mått.
Man skruvar i princip upp två skruv (Med en liten bricka längst ut) på väggen som man sedan hänger spegeln på i ett litet spår i träspånskivan på baksidan. (Känns väldigt klent då det handlar om max 5 mm). Sedan drar man silicon runt hela spegeln. Är det någon som har satt upp en liknande spegel och vet att det fungerar?
När man sätter upp modellen med spegelskåp så skruvar man ju fast hela möbeln med fyra skruv i väggen vilket känns som en stabilare lösning
De kunde inte heller ge något bra mått på infästningspunkterna eftersom det berodde på hur hög personerna var som skulle stå framför spegeln var
Man skruvar i princip upp två skruv (Med en liten bricka längst ut) på väggen som man sedan hänger spegeln på i ett litet spår i träspånskivan på baksidan. (Känns väldigt klent då det handlar om max 5 mm). Sedan drar man silicon runt hela spegeln. Är det någon som har satt upp en liknande spegel och vet att det fungerar?
När man sätter upp modellen med spegelskåp så skruvar man ju fast hela möbeln med fyra skruv i väggen vilket känns som en stabilare lösning
Finemang med sökfunktionen 
Ska sätta upp en likadan spegelhylla "90" inom kort och i mitt fall så är de medföljande skruvarna med brickorna för korta pga av gips+tretex alltså minst 25mm innan i mittfall timmret nås, skruvarna är ca 50-55mm x6mm, håller det med att förborra(pluggens längd) + plugg tror ni, hyllan väger ju trots allt en del?
Tycker också att konstruktionen med att plastbrickorna bara ska hänga i spånkanten känns lite i klenaste laget.
Ska sätta upp en likadan spegelhylla "90" inom kort och i mitt fall så är de medföljande skruvarna med brickorna för korta pga av gips+tretex alltså minst 25mm innan i mittfall timmret nås, skruvarna är ca 50-55mm x6mm, håller det med att förborra(pluggens längd) + plugg tror ni, hyllan väger ju trots allt en del?
Tycker också att konstruktionen med att plastbrickorna bara ska hänga i spånkanten känns lite i klenaste laget.
Silikonet håller spegeln av sig själv, jag skulle gissa på att skruvarna är till för att hålla den tills du fått dit silikonet plus att hålla den där tills silikonet stelnat.
Hmm, så man ska alltså smeta på silicon runt om spegelhyllan med när den är på plats, känns ju lite onödigt om man tänker på vattenskador men kanske behövs för att hålla "spegeln" på plats så den inte dimper ner om man råkar stöta till den.
Det är ju inte bara en spegel utan en ramp över å under med en laminerad spånram runt om, väger väl uppskattningsvis 10-15kg.
Jaja de reder sig nog
snabb respons iaf tummen upp för det 
Det är ju inte bara en spegel utan en ramp över å under med en laminerad spånram runt om, väger väl uppskattningsvis 10-15kg.
Jaja de reder sig nog
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Om du nu har 25mm innan du når regeln och skruvarna är 50-55mm långa så förstår jag inte problemet...Alpha skrev:Finemang med sökfunktionen
Då når ju skruven minst lika långt in i regeln.
Mvh
Köksmontören
Jag är nyvaken så sorry om jag inte hänger med men inte ska du väl använda plugg?
I mitt fall så är det timmervägg, den porösa träfiberskivan kanske är salad så att ännu mer glipa uppstår, själv kan jag tycka efter vad man läst och hört att 2/3 delar av spiken,skruven ska sitta i fast matrial, men men man kan ju förborra när man mätt upp med en liten borr och dra i skruvarna utan plugg först för att se hur de känns om de drar eller ej.
Man vill ju inte att den dimper ner rakt ned i tvättstället med kablar å allt, kanske några klickar pl400 bakom hyllan innan man hänger den på plats så att den inte rubbas i framtiden
Vill ju helst inte kleta runt silicon runt om den mörka bruna hyllan i onödan.
Underdelen är jag inte ett dugg orolig över att den viker sig, sitter 8 100x6mm skruvar i den
Man vill ju inte att den dimper ner rakt ned i tvättstället med kablar å allt, kanske några klickar pl400 bakom hyllan innan man hänger den på plats så att den inte rubbas i framtiden
Vill ju helst inte kleta runt silicon runt om den mörka bruna hyllan i onödan.
Underdelen är jag inte ett dugg orolig över att den viker sig, sitter 8 100x6mm skruvar i den
Klicka här för att svara