Badrum
magentis: Golvet verkar enligt din beskrivning "tomt", så där har du nog anledningen till så mycket ljud. Hela mellanrummet från golv uppe, till tak i källaren, blir då en enda stor resonanslåda, vilket kan förstärka ljud otroligt mycket... Beroende på hur golvet är lagt, å hur mycket jobb du vill lägga ner, så finns lite olika lösningar att välja på, för att tysta golvljuden.. Men nån
Kodax: Annars betalar ja väl inte moms. 20000kr + moms = 25000kr Fick 4 andra offerter med : 1. 17955kr + moms utan putsning men med allt annat som ovan. + Matrial 9000kr 2. 10500kr + moms endast för sättning av plattor + matrial 3. 28000kr + moms + matrilal. Allt jobb som ovan ingår. 4. 18000kr svart inkl matrial så som fog o fix och puts. Tycker det löna sej att kolla runt. Var en mindre snickar
Linska: Hade liknande problem. Det visade sig bero på att insidan på vattentanken var skitig!? Efter en ordentlig rengöring var iaf. problemet löst.
tjockfil: Tack för alla bra råd. Nu har jag monterat allt. Och ni skulle bara veta hur många svordomar mina barn fått lärt sej. Detta har varit den jävligaste veckan i mitt liv! Om jag skriva ett utdrag ur min "rörmockar" karriär så berättar jag gärna om min duschblandare. allt för att jag i efterhand skrattar åt hur mkt som egentligen kan gå fel när en amatör ska ge sej på något han inte
Abbedabbe: Lite knepig konstruktion men hade jag varit du hade jag kontaktat en tätskiktsleverantör och checkat av läget. Spontant känns det som om uppviket av isolering ska skäras av och att hela golvet tätas då. Men som sagt kolla med en tätskiktsleverantör och hör vad de har att säga om saken. De brukar ha stenkoll.
Pasta: 1:50 (2cm per m) i dusch och 1:100 i övriga utrymmet. 8mm räcker till lokaltfall om brunnen sitter mitt på en yta som är ca 90x90 cm men sedan skall det vara fall på övriga ytan (1:100) = 1cm per m
Peter_K: Tänkte använda pex slang istället för prisol rör men funderar lite över hur den ska klamras i bjälklaget. Är det ok att fästa den med vanlig spikklammer för elkabel eller ska det vara några speciella don. Jag har bara slangen,inget skyddsrör mao.
ADavidsson: Tackar så hemskt mycket för alla svar. Jag har inte skrivit så mycket på detta forumet men jag är inne minst en timme om dagen och läser runt. Tycker det är fantastiskt =) Jag kommer att lösa det hela genom att jag sänker ner glasduschväggen mot mosaiken och låser den så att den inte är rörlig längre och silikonar den mot mosaiken. Då hålls vattnet inom fallområdet iaf. Tror
hempularen: ´Jag har hört talas om ett fall där man spacklade direkt på spontat. Detta efter råd från Maxit. Enl. vad jag hörde så skulle det vara OK om man armerade och spacklade minst 25mm på det. Om du skall ge dig på det så bör du rådfråga spackeltillverkaren, dels så kan det finnas fler villkor som måste upfyllas för att det skall fungera., dels så kanske det måste vara en speciell
WAR: Vi har slagit järn rakt igenom väggarna på båda våra bauhaus toaletter OCH ja det finns skvaller rör. Så det är stabilt, billigt och bra. Rekommenderas
erber: Ju mer jag läser om detta i olika trådar och instruktioner, ju mer förvillad blir man. Måste få lite råd här. Har satt in golvbrunn Jafo och deras monteringsplatta som också fungerar som förhöjningsram 12 mm. Jag ska sätta in Ebeco CableKit 300. Nu ska det alltså flytspacklas. Men jag har funderingar runt detta med tjocklekar på spackel och tillvägagångsätt. Jag tänker högt nu.
*Martina*: [citat] Jag tror inte de kommer in genom golvbrunnen. Tror de kommer in genom listen för det är där de flesta är.. Idag var det nog ca 100 myror inne.. Har köpt 4 nya myrdosor och satt ut alla.. får se om det blir bättre annars ringer jag nog anticimex. :(
nino: Med risk för att säga fel men är det inte så här: Med de gamla rollade tätskikten med ånggenomgångsmotstånd långt under miljonen så var det problem för att tätskikten släpte igenom fukt så att underliggande kartonggipsskiva kunde påvisa mögelpåväxt av pappersmögel (inte svartmögel) Med de nya mycket tätare tätskikten (franförallt dukarna / folier ) så blir det inte det
SvenD: Det brukar anse att dessa problem kan undvikas med 5 cm isolering. Med 20 cm eller mer som det talas om här torde detta inte bli några problem.
Jocce81: Nån här som har erfarenhet av Baltecos Bubbelbadkar? Är intresserad av modellen Rhea 16. Tänkte också kolla om nån har koll på hur mycket man borde kunna pruta på "listpriser". Just nu har jag fått blandaren på köpet, that's it. (ca 3.000 kr kostar det om man köper från dom, karet kostar ca 20.000), tycker man borde kunna få lite mer rabatt...eller? /Jocce
fn76: Men hur får man plastfolien tät mot badrummets tätskikt? En punkterad folie är ju inte bra och i detta fallet låter det som om att man bara skulle sluta med plasten där badrummet tar vid och då är det ju inte bara en punkterad plastfolie vi pratar om utan en springa på 45x2400.
Sippan7: Tack för svaret! Glömde säga att det blir matta på golv/vägg så det blir ingen tätgucka. Att punktera plasten väckte tanken att jag i innertaket kan såga upp en spalt, ca 20 cm utanför kommande badrumsväggar. I spalten kommer jag åt befintlig plast som klipps av och skarvas ihop med ny plast som läggs mot gamla innertaket och kläms fast under glesen. Att skruva glesen genom plasten
SvenD: Du har alltså en platta på mark gjuten innanför grundmurarna till torpargrunden? Du måste enligt min uppfattning ta reda på hur detta är gjort. Hur är den isolerad och hur mycket uppträngande markfukt skall du räkna med. Är grunden nyligen drännerad. Det finns minst tre skäl till att ta reda på hur det är gjort. Golvvärme utan isolering innebär att man eldar för kråkorna. Helst
puu: Menar ni att ni inte har ut någon värme under sommaren? Nu har jag inte värmepump utan fjärvärme och den har jag satt att alltid pumpa runt 30 grader för handukstorkar och källaren mm, sen stryper termostaten där det inte behövs och där jag inte vill ha någon värme. En kall natt så ökar den automatiskt om det behövs. Jag har inte räknat vad som blir billigast (el vs vatten med
puu: Har du pratat med PM-hem? Det kan vara så att de har några hemma eller på väg på någon båt från Kina. Har det inga på G så är 15 veckor normalt från Kina. Vi köpte vårat i god tif och projektet tog längre än beräknat så karet stor i garaget ganska många månader innan det kom in :) Vi köpte från PM-hem och där ingick en värmare på 2000W.
martinga: nåja. latmasken kröp ur kroppen och det övre spånet är nu borta och golvet redo för att lägga ett lager till med spån. lika bra att det görs ordentligt.
4you: Håller med att du måste skrapa med rakblad, därefter måste du ha något som löser upp resterna typ aceton, bara du inte skadar underlaget. rubba kan va sista utvägen. fogade mycket på 80 & 90 talet säker ett eller ett par varv runt jorden. fick mycket silicon på händerna. då hade vi blanka burkar från Frankrike som påminde om aceton. burkarna fick vi skippa på händerna efter ett
Anonymiserad 23608: Statistiksiffrorna i den artikeln är från 2005, och dom jag angav ovan är från Vattenskadeundersökningen 2008.