Hej,

vi ska bestämma oss för blandare.

Helt klart är inbyggnadsblandarna snyggast. Men är det värt risken?
Jag känner mig lite nojig att ha kopplingar i väggen. Inte idag men om 15 år när allt har blivit gammalt och nött. Systemet vi tittar på är Hansgrohe iBOX.

Tips och råd mottages gärna.

Tack

Petter

Som jag ser det så bör man räkna med atyt ett badrum skall överleva 1 - 2 blandarbyten innan det är dags för nästa totalrenovering. Detta om man ser bakåt lite. Det är möjligt att dagens blandare håller bättre.

Har man då en inbyggnadsblandare så blir ett byte mycket svårt eller omöjligt.

Sedan är det väl så att om du installerar rätt så har du inte kopplinagr inne i den riktiga väggen. Inbyggnadsblandare skall monteras på en "fuskvägg" som ligger framför den fuktskyddade väggen. Man tappa en del yta i rummet.

Det där med monteringe vet jag stämde för typ 2 år sedan, möjligt att det nu kommit fram någon variant som verkligen kan monteras i den riktiga väggen.

Tack för svaret. Det verkar som om Hansgrohes iBOX är OK att installera i "den riktiga väggen".

Petter

P
Jag har aldrig klämt på en iBox i verkligheten, men jag tolkar dom bilder jag har sett som att det sitter kopplingar på boxens utsida? Då är det inte godkänt enligt svenska regler.

Har Ibox myself och är otroligt nöjd.
Enligt all efterforskning jag gjort med rörläggare, Hansgrohe, och andra insatta så är konstruktionen godkänd i Sverige.
Mitt tips är att du ringer och snackar med Hansgrohe Sverige, dom kan ge dig aalla svar du söker.

Skulle skaffa en igen alla dagar i veckan.

P
Så den har inga kopplingar på utsidan av boxen?
Oavsett vad tillverkarna anger så säger Säker Vatten att;

"Fogar på rör ska vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage från fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för icke utbytbar förläggning.

Fogar i lägenheter eller motsvarande ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda inbyggnader eller i kopplingsskåp.
Utrymmen för rörkopplingar i inbyggnader, installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha vattentät botten och vara försedda med dränering med tillräcklig kapacitet. Dräneringen ska mynna på plats där man omedelbart kan upptäcka ett eventuellt läckage och där utläckande vatten inte direkt orsakar en skada. Installationsschakt med utrymme för rörkopplingar eller kopplingsskåp ska ha serviceöppning som är tillräckligt stor för reparation eller byte av fogar. Serviceöppning ska inte vara placerade i en våtzon"

detta är saxat från sigros hemsida:

"Till samtliga Hansgrohe armaturfamiljer av märkena Axor och Hansgrohe.
Ibox universal fungerar ihop med alla installationssystem, anslutningskopplingar och kopplingar. Den är dessutom vattentät och har integrerat sköljblock.

Ibox universal är godkänd i Sverige för inbyggnad utan inspektionslucka. O.B.S. Endast godkänd utan inspektionslucka om installationen utförs av behörig vvs-installatör med I-box certifikat.

Köp alltid till Läckagesäkringskopplingar 1 st (innehåller 1 par, räcker till en ibox.)
Komplettera vid behov med förlängning till Ibox samt förlängning till färdigsetet"

Har ju svårt att tro att ett företag som Hansgrohe skulle chansa och sälja en konstruktion som inte var godkänd, men den som är intresserad får naturligtvis göra egna efterforskningar.

P
pappskallen skrev:
Har ju svårt att tro att ett företag som Hansgrohe skulle chansa och sälja en konstruktion som inte var godkänd.
Det vore ju inte första gången ett företag väljer att gå den vägen.

Dom anger ingenting om godkännande i sin katalog 2009, men i katalogen från 2008 skriver dom att;

"Installationen av iBox universal sker på exakt samma sätt som vid installation av
en spolcistern till toalett. Så uppfylls kraven enligt ”Säkert Vatten” och Boverkets
regler."

Det innebär att den ska monteras i ett tätt utrymme med sluttande slitsbotten, skvallerrör av erforderlig dimension och en inspektionslucka med en öppning stor nog att arbeta i.

ACME skrev:
Det vore ju inte första gången ett företag väljer att gå den vägen.

Dom anger ingenting om godkännande i sin katalog 2009, men i katalogen från 2008 skriver dom att;

"Installationen av iBox universal sker på exakt samma sätt som vid installation av
en spolcistern till toalett. Så uppfylls kraven enligt ”Säkert Vatten” och Boverkets
regler."

Det innebär att den ska monteras i ett tätt utrymme med sluttande slitsbotten, skvallerrör av erforderlig dimension och en inspektionslucka med en öppning stor nog att arbeta i.
Då kan man nog undra hur många som installerar blandaren på detta sättet, med en ful inspektionslucka och ett minst lika fult skvallerrör :confused:.

I mitt fall hamnade det i tvättstugan, bakom frysen.......

P
Eftersom jag är nyfiken så bollade jag frågan till Hansgrohe's tekniska support, som bekräftade det jag trodde;

"Vår i-box är tyvärr inte godkänd för säkert vatten.
Det du måste göra är att placera den framför ett tätskikt och med skvallerrör som leds ut genom väggen.
Den kan även installeras med en box från LK som är godkänd enligt säkert vatten."

Tack för svaren!

Aldrig blir det som man har tänkt sig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.