1 854 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Tillfälligt badrum
Sida 1 av 2
Jag ska bygga om i badrummet och behöver ett tillfälligt badrum i källaren.
Jag har både varm och kallvatten i tvättstugan. Dessutom finns det två brunnar.
Jag tänkte göra enligt följande:
Duschkabinen som jag redan har installerar jag i tvättstugan och ansluter vatten. Jag har även ett tvättställ som jag kan skruva upp på väggen och ansluta vatten.
MEN när det kommer till WC så vet jag inte hur jag ska göra eftersom det inte finns ett ställe att koppla på den.
Är det ok att bila upp golvet och ansluta till avloppsröret?
Typ:
1. Hitta röret i golvet
2. borra hål i röret (4")
3. Sätta dit ett 4" rör (rakt ner)
4. Täta och ställa dit en WC
Jag har både varm och kallvatten i tvättstugan. Dessutom finns det två brunnar.
Jag tänkte göra enligt följande:
Duschkabinen som jag redan har installerar jag i tvättstugan och ansluter vatten. Jag har även ett tvättställ som jag kan skruva upp på väggen och ansluta vatten.
MEN när det kommer till WC så vet jag inte hur jag ska göra eftersom det inte finns ett ställe att koppla på den.
Är det ok att bila upp golvet och ansluta till avloppsröret?
Typ:
1. Hitta röret i golvet
2. borra hål i röret (4")
3. Sätta dit ett 4" rör (rakt ner)
4. Täta och ställa dit en WC
men för att få ner en grenkoppling av plast behöver jag nog byta hela skiten. jag vill bara koppla på.
Wc-stolen brukar vanligtvis kunna användas den större delen av byggtiden om man ställer den löst och spolar med en hink, eller så kopplar man in den med flexibla slangar.
Den tiden då arbete pågår med golvet (gjutning, tätskikt, klinker) kan du hyra en frysmugg.
Den tiden då arbete pågår med golvet (gjutning, tätskikt, klinker) kan du hyra en frysmugg.
jo,, jag menade att jag ev. skulle bila upp ända till brunnen men det verkar inte så. Räcker det med att bila upp så jag får ner röret och sedan täta med någon skum eller?Jan-L skrev:
Ska jag lätta t-kopplinen nere i det befintliga röret?
Jag gjorde det när jag bodde själv i en etta men nu är det annat.ACME skrev:
Jag säger bara; 2 barn + fru... == ingen spolning med hink.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
De där rören till brunnarna är ju bara av 50 eller 75mm och det kan ju vara lång sträcka innan de ansluter till ett ordentligt avloppsrör du kan nyttja.
Har du otur passerar inte det stora avloppsröret under tvättstugan och då kan du bila till fan löser av dig för du kan ju inte ansluta toalett på 50 eller 75mm rören.
ACMEs lösning med lös toalettstol och hink att spola med är den klockrenaste lösningen på ditt problem hur du än vrider och vänder på det hela.
Varför skulle det vara problem för du har 2 barn och fru...?
Under den större delen av tiden då jag ensam byggde mitt hus så var jag ensamstående och hade barnen boende med mig i röran varannan vecka och då hade vi det på det viset och det fungerade faktiskt bra trots barnen då bara var 4-5 år gamla...
Dina barn och frugan får nog försöka stå ut om du ska slippa bila upp halva källaren innan du hittar avloppsröret som du kan ansluta dig till därnere.
Ärligt talat, hur svårt kan det va?
Har du otur passerar inte det stora avloppsröret under tvättstugan och då kan du bila till fan löser av dig för du kan ju inte ansluta toalett på 50 eller 75mm rören.
ACMEs lösning med lös toalettstol och hink att spola med är den klockrenaste lösningen på ditt problem hur du än vrider och vänder på det hela.
Varför skulle det vara problem för du har 2 barn och fru...?
Under den större delen av tiden då jag ensam byggde mitt hus så var jag ensamstående och hade barnen boende med mig i röran varannan vecka och då hade vi det på det viset och det fungerade faktiskt bra trots barnen då bara var 4-5 år gamla...
Dina barn och frugan får nog försöka stå ut om du ska slippa bila upp halva källaren innan du hittar avloppsröret som du kan ansluta dig till därnere.
Ärligt talat, hur svårt kan det va?
Självklart måste det vara 110-rör till toan, det utgick jag ifrån att TS hade eftersom han skriver "2. borra hål i röret (4")"
Du har ju fått andra förslag på hur du kan lösa problemet, men om du iaf koppla in dig i tvättstugan så gör du så här. Bila fram 45-50 cm 110-rör. Såga av så mycket så att du dels kan skjuta på skarvmuffen helt åt ena hållet+att du ska kunna kränga ner förgreningen på den andra delen av röret. Sen skuter du tillbaka skjutmuffen så att den försluter skarven. En 45:a uppåt och en rörstump så är du uppe vid golvnivå.
Frågor på det?
Du har ju fått andra förslag på hur du kan lösa problemet, men om du iaf koppla in dig i tvättstugan så gör du så här. Bila fram 45-50 cm 110-rör. Såga av så mycket så att du dels kan skjuta på skarvmuffen helt åt ena hållet+att du ska kunna kränga ner förgreningen på den andra delen av röret. Sen skuter du tillbaka skjutmuffen så att den försluter skarven. En 45:a uppåt och en rörstump så är du uppe vid golvnivå.
Frågor på det?
Jag förstår inte varför man skulle lägga ner en annan dimension i golvet (varför begränsa sig). Nu när ni skriver som ni gör så tror jag att det är mindre rör i tvättstugan då övervåningens avloppsrör går ner i ett annat rum i en annan del av huset. Jag ska kolla ritningen idag och hoppas på det bästa.Jan-L skrev:Självklart måste det vara 110-rör till toan, det utgick jag ifrån att TS hade eftersom han skriver "2. borra hål i röret (4")"
Frågor på det?![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja du...det är högst osannolikt att de lagt ett 110 rör under din tvättstuga där det aldrig varit tänkt att ha en toalett vid byggnationen.
Ganska säker på att det bara är ett 50 eller 75mm bort till 110 röret som då sannolikt ligger någon annanstans under grunden eftersom du nu skriver att det dessutom kommer ner i ett helt annat rum.
Kontrollera gamla ritningar om det passerar tvättstugan.
Gör det detta så kanske det kan fungera att hitta det och ansluta, men det innebär ett gigantiskt projekt i jämförelse med att få fru och barn att spola med en hink vatten...

Ganska säker på att det bara är ett 50 eller 75mm bort till 110 röret som då sannolikt ligger någon annanstans under grunden eftersom du nu skriver att det dessutom kommer ner i ett helt annat rum.
Kontrollera gamla ritningar om det passerar tvättstugan.
Gör det detta så kanske det kan fungera att hitta det och ansluta, men det innebär ett gigantiskt projekt i jämförelse med att få fru och barn att spola med en hink vatten...
det bästa vore väl att köpa en med kvarn och pump, de moderna med pump pumpar ju flera meter i lodrät riktning. Har det i min studio och därifrån går det ett 2" rör till själva tvättstället (självklart längst ner under vattenlåset) Det fungerar fint..Måste vara den enklaste lösningen!