4 892 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Badrum - underarbete
Hej!
Har tänkt att bygga om ett förråd i huset till badrum. Ytan är ca 12 kvm. Huset är byggt på krypgrund och har träbjälklag. Tidigare ägare har lagt in råspont på väggar och golv (22 mm). Dessa är täckta med gips som är skruvade. Där står jag nu. I ena hörnet ska jag bygga en liten bastu. Den är inga bekymmer då det är trä
! Men resten har jag dålig koll på. Blir också förvirrad av de nyare reglerna för kartongbeklädd gips i badrum. Kan jag låta gippsskivorna sitta kvar? Jag har tänkt att ha plastmatta på golv och kakel på väggarna.
Om de kan sitta kvar ska alla skarvar spacklas - både i golv och vägg?
Hur gör jag i hörnen och i skarven mellan golv och vägg?
Vågar man fästa golvbrunnar själv? Eller är det golvläggare eller rörmokare som gör det?
Vill försöka göra så mycket som möjligt av arbetet själv . Kommer dock att låta golvläggare spackla fall till brunnar och lägga in matta.
Har tänkt att bygga om ett förråd i huset till badrum. Ytan är ca 12 kvm. Huset är byggt på krypgrund och har träbjälklag. Tidigare ägare har lagt in råspont på väggar och golv (22 mm). Dessa är täckta med gips som är skruvade. Där står jag nu. I ena hörnet ska jag bygga en liten bastu. Den är inga bekymmer då det är trä
Vågar man fästa golvbrunnar själv? Eller är det golvläggare eller rörmokare som gör det?
Vill försöka göra så mycket som möjligt av arbetet själv . Kommer dock att låta golvläggare spackla fall till brunnar och lägga in matta.
Gipsskivorna måste bytas, i alla fall i den så kallade våtzonen. Det är där man duschar eller har badkar. Där måste man ha minst 2 skivor våtrumsgips åt båda hållen. Du får inte heller ha råspontsväggar bakom gipsen, om du inte har bärande väggar!! Men det kan vi säga att du harRica skrev:Hej!
Har tänkt att bygga om ett förråd i huset till badrum. Ytan är ca 12 kvm. Huset är byggt på krypgrund och har träbjälklag. Tidigare ägare har lagt in råspont på väggar och golv (22 mm). Dessa är täckta med gips som är skruvade. Där står jag nu. I ena hörnet ska jag bygga en liten bastu. Den är inga bekymmer då det är trä! Men resten har jag dålig koll på. Blir också förvirrad av de nyare reglerna för kartongbeklädd gips i badrum. Kan jag låta gippsskivorna sitta kvar? Jag har tänkt att ha plastmatta på golv och kakel på väggarna.
Förstår att du inte blir något klokare av mina svar, men reglerna är inte lätta att tolka just nu...
Du har en bra guide på badrumsforumet annars...http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html
Lycka till i alla fall!!
Redigerat:
Väggarna är bärande. Det är tre ytterväggar (nya) plus en gammal yttervägg!
Är det på grund av mögelrisken som inte kartonggips är tillåten längre? Vad gäller vid renovering? t ex byte av kakel. Måste underlag bytas då också? Om nu kartonggips är så dåligt som sägs då bör väl de flesta badrum i Sverige vara drabbade av mögel?
Hur som helst. Jag tar sannolikt bort golvgipsen och ersätter med golvspån som förstärks. Kartonggipsen på väggarna borde jag väl kunna låta sitta kvar. Det finns ingen plastfolie bakom och jag har tänkt att använda duschkabin i duschutrymmet. I det läget bör väl fukt vara minimal risk i väggarna med ordentlig fuktspärr bakom kaklet?
Är det på grund av mögelrisken som inte kartonggips är tillåten längre? Vad gäller vid renovering? t ex byte av kakel. Måste underlag bytas då också? Om nu kartonggips är så dåligt som sägs då bör väl de flesta badrum i Sverige vara drabbade av mögel?
Hur som helst. Jag tar sannolikt bort golvgipsen och ersätter med golvspån som förstärks. Kartonggipsen på väggarna borde jag väl kunna låta sitta kvar. Det finns ingen plastfolie bakom och jag har tänkt att använda duschkabin i duschutrymmet. I det läget bör väl fukt vara minimal risk i väggarna med ordentlig fuktspärr bakom kaklet?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ska du byta kakel kan jag garantera dig att din gamla gips ändå kommer att gå sönder så pass mycket så att du inte kan tätskikta och sätta ny kakel på densamma och få ett bra resultat...
NEJ... gör rätt istället och ersätt gipsen med ny fräsch våtrumsgips så du får ett tätt och godkänt tätskikt.
NEJ... gör rätt istället och ersätt gipsen med ny fräsch våtrumsgips så du får ett tätt och godkänt tätskikt.
Klicka här för att svara