Hej,

Planerar att bygga om mitt badrum på ca 8 m2. Badrummet är från 2002 och såvitt jag vet helt OK ur kvalitetshänseende (ingen fukt, läckor, sprickor mm), jag vill helt enkelt ha ett mycket snyggare/trevligare badrum äv vad det är idag.
Idag är det platsmatta på golvet, helkaklade väggar, badkar m dusch, WC och handfat. Det är "snedtak" då det är full takhöjd på hela ovanplan av huset (ingen vind).
Jag har tänkt att anlita en fackman för att göra jobbet men hoppades spara på kostnaden genom att riva det befintliga badrummet själv. Skulle bli mycket tacksam råd och tips på vägen inför rivningen.
T ex:
  • Hur mycket som måste rivas (skall gipsväggar och golv också bort?).
  • Verktyg som behövs.
  • Tillvägagångssätt för att få bort kakel, väggar (om det behövs) fix, plastmatta mm.
  • Hur man bäst stänger av vattnet till badrummet (vill slippa stänga av det för hela huset).
  • Tips för att förenkla bortforsling av materialet.
  • Hur lång tid kan det ta ungefär för 1 amatör.
  • mm mm.
Är som sagt en glad amatör och uppskattar alla tips och råd jag kan få på vägen.

Tack!

Glad ammatör skrev:
Hej,

Planerar att bygga om mitt badrum på ca 8 m2. Badrummet är från 2002 och såvitt jag vet helt OK ur kvalitetshänseende (ingen fukt, läckor, sprickor mm), jag vill helt enkelt ha ett mycket snyggare/trevligare badrum äv vad det är idag.
Idag är det platsmatta på golvet, helkaklade väggar, badkar m dusch, WC och handfat. Det är "snedtak" då det är full takhöjd på hela ovanplan av huset (ingen vind).
Jag har tänkt att anlita en fackman för att göra jobbet men hoppades spara på kostnaden genom att riva det befintliga badrummet själv. Skulle bli mycket tacksam råd och tips på vägen inför rivningen.
T ex:
  • Hur mycket som måste rivas (skall gipsväggar och golv också bort?).
  • Verktyg som behövs.
  • Tillvägagångssätt för att få bort kakel, väggar (om det behövs) fix, plastmatta mm.
  • Hur man bäst stänger av vattnet till badrummet (vill slippa stänga av det för hela huset).
  • Tips för att förenkla bortforsling av materialet.
  • Hur lång tid kan det ta ungefär för 1 amatör.
  • mm mm.
Är som sagt en glad amatör och uppskattar alla tips och råd jag kan få på vägen.

Tack!
Har precis blivit klar med vårt badrum, och har heller aldrig byggt badrum, men vi rev själva, det tog ca 1 dag total arbetstid. Ca 5 m2.
Vi rev ner alla väggar, som fö var av spånskiva. Det måste ju vara godkända våtrumsskivor på väggarna för att det ska uppfylla dagens krav. Jag använde Minerit VT.
När vi rev ner kaklet använde vi en kofot och slog ner det med, sen var det bara (för oss) att såga och bryta ner träväggarna. Använde cirkelsåg, tigersåg, kofot mm. Dom verktyg som jag tyckte behövdes helt enkelt. Golvmattan tog jag också bort med en kofot, skar upp så att jag fick en liten flik att börja med, sen använde jag den platta sidan av kofoten och slog inåt/under med. Nu vet jag ju inte vad du har för underlag ender mattan, jag har betongplatta.
När det gäller vattnet, stängde vi av allt vatten i huset, kapade rören och satt på ballofixer, sen var det bara att sätta på allt vatten igen.
När allt nerrivet material skulle forslas bort, använde jag ett antal blåa Ikea-kassar, dom fungerade väldigt bra. Annars finns det ju BigBag, Sortera mm, det är kostnadssak vad man väljer. Hoppas du fått några tips på vägen. Glöm inte att fota allt. Vi gjorde även en liten blogg om renoveringen, http://projektranunkeln.blogspot.com, inte för att vi var ute efter en massa besökare, mer för att fungera som en sorts dagbok för oss själva. Vi har fotat massor, men det är lätt att glömma också hur det såg ut, vad man gjort mm, då är det kul att gå in ibland och minnas.... :-)

Lycka till !

Caspár skrev:
Har precis blivit klar med vårt badrum, och har heller aldrig byggt badrum, men vi rev själva, det tog ca 1 dag total arbetstid. Ca 5 m2.
Vi rev ner alla väggar, som fö var av spånskiva. Det måste ju vara godkända våtrumsskivor på väggarna för att det ska uppfylla dagens krav. Jag använde Minerit VT.
När vi rev ner kaklet använde vi en kofot och slog ner det med, sen var det bara (för oss) att såga och bryta ner träväggarna. Använde cirkelsåg, tigersåg, kofot mm. Dom verktyg som jag tyckte behövdes helt enkelt. Golvmattan tog jag också bort med en kofot, skar upp så att jag fick en liten flik att börja med, sen använde jag den platta sidan av kofoten och slog inåt/under med. Nu vet jag ju inte vad du har för underlag ender mattan, jag har betongplatta.
När det gäller vattnet, stängde vi av allt vatten i huset, kapade rören och satt på ballofixer, sen var det bara att sätta på allt vatten igen.
När allt nerrivet material skulle forslas bort, använde jag ett antal blåa Ikea-kassar, dom fungerade väldigt bra. Annars finns det ju BigBag, Sortera mm, det är kostnadssak vad man väljer. Hoppas du fått några tips på vägen. Glöm inte att fota allt. Vi gjorde även en liten blogg om renoveringen, [länk], inte för att vi var ute efter en massa besökare, mer för att fungera som en sorts dagbok för oss själva. Vi har fotat massor, men det är lätt att glömma också hur det såg ut, vad man gjort mm, då är det kul att gå in ibland och minnas.... :-)

Lycka till !

Stort tack för alla tips! Efter att ha sett bilderna på ditt badrum blev jag hur sugen som helst på att sätta igång genast, blev jättesnyggt!

Kakel kan sitta lite olika hårt, om det trilskas så hyr en bilningsmaskin, eller köpe en billig borrhammare med bilningsfunktion.

När jag rev vårt badrum, så hade tidigare ägare renoverat genom att kakla på kakel. Det var klart svårrivet, de 2 lagren band ihop varandra. Med en kraftig borrhammare så formligen sprutade kakelplattorna bort från väggen. I mitt fall komplicerades det av att det var 50mm puts med hönsnätarmering under, innan träväggen.

Om du "bara" har gipsskivor under, så kan det vara bra att försöka bryta loss stora bitar med kakel på.

Golvet är troligen av skruvlimmad spånskiva hos dig, om du skall riva bort den också, det beror framförallt på om du måste dra om avloppsrör för annan layout. Så kör med en cirkelsåg inställd så att den precis nätt och jämt når igenom skivan, såga upp golvet i rutor innan du bryter bort det. Skruvlimmat kan vara ett helsicke att få loss. Om golvbrunnarna är från 2002 så borde de inte behöva bytas.

Tack för det, väldigt nöjd själv, kul att kunna hjälpa till.
Men som ovanstående skrev så märker du at det finns många olika sätt att riva.

Lycka till !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.