13 867 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
Fult med duschkabin?
Sida 1 av 2
Funderar starkt på kabin i mitt lilla badrum efter att badkaret slängts ut. Men jag har fått intrycket att de allra flesta gör en dushhörna direkt på klinkern/mattan och sätter dit duschväggar istället. Anses det mer estetiskt att göra så?
Duschkabin, fult eller snyggt?
Opraktsikt när man städar?
Duschkabin, fult eller snyggt?
Opraktsikt när man städar?
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Håller med. Jag tycker att det är mer estetiskt tilltalande med bara väggar istället för en kabin. Det är svårare att få kabinen att smälta in i helheten. Den blir liksom ett plottrigt element som inte riktigt passar in.
Hej !
Utseende är ju en smaksak men personligen gillar inte duschkabiner.
Tycker inte att det är någon skön känsla att stå trångt på ett plastgolv som låter ihåligt. Dessutom brukar jag ha ett måtto generellt....så få rörliga delar som möjligt som kan krångla ! Dessutom svårare att göra rent.
Duschkabinens fördel är ju dock att det blir extremt liten belastning på tätsikten i badrummen.
Det var min åsikt
mvh
Svansen
Tycker inte att det är någon skön känsla att stå trångt på ett plastgolv som låter ihåligt. Dessutom brukar jag ha ett måtto generellt....så få rörliga delar som möjligt som kan krångla ! Dessutom svårare att göra rent.
Duschkabinens fördel är ju dock att det blir extremt liten belastning på tätsikten i badrummen.
Det var min åsikt
mvh
Svansen
Ja, det är just för risk för läckage som jag tycker det är så bra. Tätskikt + uppsamlingskar= idiotsäkert.Svansen skrev:Hej !
Det var min åsikt
mvh
Svansen
Jo, det är i och för sig sant. Det gäller nog att rätt kabin också.Marlene Eskilsson skrev:
Detta leder tankarna att istället ha sådana där lösa dörrar man kan svänga in så man får extraplats när man inte duschar. Frågan är hur tätt det blir i praktiken mellan golv och dörrkant?KingHippo skrev:
Jag tycker att Duscholux gör snygga kabiner, som står på golvet. Hade en sån i gamla lägenheten. Går att beställa i olika storlekar också, blir klart luftigare när man öppnar dörrarna, även om sväng-in dörrar försvinner mer. Tyckte inte att rälsen var svår att hålla ren alls.

Jag skulle säga att generellt ja, det är inte så snyggt. Men det finns även snygga lösningar. I både moderna och äldre utseenden. Jag tänker främst på duschkar med tight fit mot glasväggen. Som t ex
Magic Life från Duscholux och BetteEntry från Bette

och så BetteFloor i emaljerat stål också från Bette.

Duschkar i glas från Eurobad går att kombinera med kabin

Här är två lite elegantare kabiner, Box från svenska Macro och Tugela från inr

Detta är inte en kabin, men himla läckert duschkar från Nacka Byggnadsvård

Magic Life från Duscholux och BetteEntry från Bette

och så BetteFloor i emaljerat stål också från Bette.

Duschkar i glas från Eurobad går att kombinera med kabin

Här är två lite elegantare kabiner, Box från svenska Macro och Tugela från inr

Detta är inte en kabin, men himla läckert duschkar från Nacka Byggnadsvård
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Hejduktig>> Ah, en slags hybrid mellan båda atternativen. Skall lura lite på det.
Otroligt vad många idéer det finns.
Nu får jag mer och mer känslan av att en kabin ser ut som något man ställt dit, hur snygg den än är. Något som man vill flytta på hela tiden så den inte skall stå framme bland de fasta inventarierna.
Otroligt vad många idéer det finns.
Nu får jag mer och mer känslan av att en kabin ser ut som något man ställt dit, hur snygg den än är. Något som man vill flytta på hela tiden så den inte skall stå framme bland de fasta inventarierna.
Vår glasdörr är från INR, dom har även "kabiner"...

http://www.inr.se/sv/produkter/INR_Duschar/INR_basic_Tamarin/INR_basic_tamarin_horn/?cat=Horn

http://www.inr.se/sv/produkter/INR_Duschar/INR_basic_Tamarin/INR_basic_tamarin_horn/?cat=Horn
Redigerat:
Om man inte har allt för mycket fall och hyggligt raka väggar ska det inte vara något problem. Det sitter en rätt flexibel gummilist längst ner.T&H skrev:
Vi satte precis in sådana dörrar och ångrar det inte. Det läcker lite under dörrarna, men det beror på att väggarna lutar och för mycket fall. Vid väggen är det tätt...