Hej!

Alla badrum som jag tittar på som har duschhörna 90x90cm, väldigt många är ju de, så är det väldigt få som har brunnen i mitten som måste vara mest effektivt och snyggast.

Jag undrar om det är fruktansvärt svårt att få brunnen mitt i duschhörnan?

Mvh

T
Nej, bara att använda en tumstock!

Varför är det så många brunnar som sitter precis 20 cm från väggen då? Som vårat nybygge plus jättemånga andra sitter den så och dessutom blandaren centrerad över, det blir inte direkt rakt i duschhörnan.

Jag var bara tvungen att ställa frågan, har funderat ett tag :). Jag förstår på renoveringar osv då väggar och sånt kan förskjutas till den gamla brunnen/avloppet.

Jag antar att man bara få acceptera då man inte gör det själv :)

VVS-installatörernas riksförbund, rekommenderar i sin teknikhandbok, att golvbrunn i duschplats, skall monteras 200 mm från vägg till kant på brunnen.
Att den skall sitta där, är för att man skall slippa stå på brunnen när man duschar.
200 mm från vägg, för att tätskiktet skall kunna utföras på ett korrekt sätt.

Tack!

Då fick vi svar på den funderingen :)

Då är det bara vi amatörer som sätter den i mitten då :) för det gjorde jag förstås, ser ingen som helst vinst i att ha den efter väggen, vad spelar det för roll om man har nån del av foten på den?

Det finns snygga, godkända, rännor att sätta intill vägg. Då är det enkelt att göra fallet ned till rännan och du slipper stå i den när du duschar.

P
Brunn i hörn eller i bakkant!! Varför ska man stå i avloppet?

www.unidrain.se
eller
www.blucher.se

Om rörläggaren/plattsättaren säger att dom inte är godkända så kan du bara be han titta in på unidrain's sida.. Sverige var det sista landet i Europa att godkänna dom

Sedan handlar det lite om att brunnen måste gå fri från golvbjälkar, det begränsar placeringen en del.

Jag ångrar att jag inte såg de där unidrain innan jag la min golvbrunn mitt i duchhörnan.
Det är ett minus att stå på golvbrunnen.
Har gjutet golv så inga bjälkar att tänka på.

jag har fått min unidrain i måndags, det är jätte snygt kommer att lägga ut bilder när det är klart.

umit skrev:
jag har fått min unidrain i måndags, det är jätte snygt kommer att lägga ut bilder när det är klart.
De skall jag se! :) Tog du storleksmässigt så att den liksom täcker hela dushörnas sida eller bara en bit? Eller var det hörnbrunnen?

den täcker hele duschörnans sida, den är 1,2 meter långt.

Fattar bara inte varför ex Blucher är godkännd i Sverige man kan ju undra vad vattnet under plattorna ska ta vägen när man täpper till med silicon runt hela brunnen samt att det inte finns någon klämmring bara en tunn kant som man ska lägga en remsa över. Det reagerade jag på direkt när jag skulle göra ett badrum en gång. Jag ringde till Blucher och påpekade det men fick ett svävande svar tillbaka alltså inget svar alls. Tanken är ju bra men det är säkert en tickande bomb om några år.

P
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.