Behöver jag specilverktyg för att dra tappvattenrören själv när jag skall renovera mitt badrum? Rören kommer från den oinredda källaren och går upp i taket till badrummet, så det är lätt åtkomligt. De är gamla, lite tjockare galvade järnrör blandade med smalare koppar. Elementet skulle jag också behöva flytta, eventuellt byta.

Min fråga är om en normalt händig hemmafixare klarar detta själv? Tacksam för alla råd och tips. :)

Hej

Jag skall byta mitt tappvatten system i samband med att vi renoverar toaletten och jag är inne på att göra det mesta själv. Eftersom det verkar smidigast med Roth IS systemet där man inte behöver några verktyg alls (förutom om du vill ta loss kopplingen) så har det fallit mig i smaken. Tänker göra en beställning på sigro.se inom kort och där hittar du deras system under fliken "rör, kopplingar, vvs" --->PEX tappvatten Roth. Det finns ju även andra system med pex men för egen del så verkar det smidigt.

Om du väljer PEX rör i rör så försvinner alla synliga dragningar och du har fördelare på ett lämpligt ställe så att om det eventuellt skulle springa läck att det finns någon stans för vattnet att ta vägen(brunn) och att du ges möjlighet att upptäcka att något är galet.

Om du ändå är i färd med att göra om badrummet så kanske du skall överväga att ta bort elementet helt och hållet och lägga in golvvärme istället?

Så visst går det att göra men man får se till att planera en hel del och läsa lite i deras monteringsanvisningar (roth.se) samt i detta forumet, så skall det nog gå. Dock viktigt att provtryckning görs innan du kopplar på allt

Ja, tack, det där låter som en bra rör-lösning.

Badrummet är väldigt litet att det känns som att det är någon idé att lägga in golvvärme. Den öppna ytan täcks i princip av en golvmatta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.