hejsan har komit så långt att jag ska sätta upp våtrums gipset och undrar om man kan använda vanliga gips skruv??? har först satt plywoodskivor på väggarna, sedan tänkte jag sätta upp våtrums skivorna. En fråga till ska man lägga igen alla skruv hål innan man lägger våtrums skyddet?

tack på förhand

Tror inte du ska ha plywoodskivor under våtrumsgipset, det är inte godkännt. Det finns särskild gipsskruv för våtrumsskivor som är något hårdare än vanliga gipsskivor, iaf de som är cementbaserade.

vad konstigt, för att en godkänt badrums företag gjorde exakt så hos ens polares föräldrar hm skumt, men fick hjälp med skruven allfal tackar, vet du vad som gäller bakom gipset då????

spillan skrev:
vad konstigt, för att en godkänt badrums företag gjorde exakt så hos ens polares föräldrar hm skumt, men fick hjälp med skruven allfal tackar, vet du vad som gäller bakom gipset då????
Inget skivmaterial bakom våtrumsgipsen bara reglar föreskrivs. Försök vänta med renoveringen till Januari för då kommer nya regler ang. skivmaterial och dylikt.

Paul-Staffanstorp
Man får ju göra precis som man vill, men ska man följa gällande branschregler så får man inte ha träfiberskivor bakom och inte heller använda kartongbeklädd gips i våtutrymmen.

Skulle jag gjort ett badrum till mig själv idag skulle jag haft både plyfa och kartongbeklädd gips på väggarna, men det är ju jag det och i mitt badrum.

Finns inga lagar som tvingar en till någonting utan bara branschregler som är riktlinjer för vad som är fackmässigt bäst.

optimum
Däremot ett antal försäkringsbolag som vägrar befatta sig med sådant som inte är gjort av fackmän eller på rätt sätt.

Bäst är att läsa på alla regler oavsett om du gör jobbet själv eller låter hantverkare göra jobbet.

I bägge fallen viktigt att dokumentarera allt.

mvh Roland

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.