Vilket är att föredra? Att sätta kakel först och sedan klinkers, eller tvärtom. Om man börjar med kaklet, kan man då gå omkring på tätskiktet på golvet( våtrumsfolie)? Eller ska man vänta med att tätskikta golvet tills kaklet är klart?

de som gjorde mitt lilla badrum gjorde så här =>
1: tätskiktet på väggarna + golvvinkel (15-20cm ut på golvet)
2: kakel
3: tätskikt på golvet
4: klinker på golvet

Det här var på betong platta, kanske är annat för dig?
De menade på att man sölade med fixen och vasst klinker och då 'slapp' man oroa sig för hål i tätskiktet på golvet...
Rätt eller fel, ingen aning. Misstänker att det finns alla varianter

De flesta gör klart väggarna först och tätskiktar golvet sista strykningen innan golvläggning för att vara säker på att det inte blir några skador i skiktet.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Personligen tätskiktar jag allt och sätter sen all kakel utom nedersta raden som jag sätter samtidigt som jag lägger golvet.

Sätter du sista raden på väggarna innan du lägger golvet sen?

Paul-Staffanstorp
pbengtsson skrev:
Sätter du sista raden på väggarna innan du lägger golvet sen?
Nej... golvet först och sen ställer man den nedersta raden på golvets plattor typ.

Paul-Staffanstorp skrev:
Nej... golvet först och sen ställer man den nedersta raden på golvets plattor typ.
Personligen tycker jag det är omständigt för man får en finare fog om man lägger golvet efteråt samt att det går snabbare för du behöver inte ha millimeter passning ner mot golvet när du sätter väggplattan först.

T
kakelmannen skrev:
Personligen tycker jag det är omständigt för man får en finare fog om man lägger golvet efteråt samt att det går snabbare för du behöver inte ha millimeter passning ner mot golvet när du sätter väggplattan först.

Ja, Pauls sätt verkar ju väldigt omständigt : (

Vilken vägg först då? Jag har långväggar på 3,6 m och kortväggarna är 1,6 m varav dörren sitter på den ena.
Är det smart att börja med den hela kortväggen första kanske?
Det är ju kul om det stämmer i slutändan. Har ingen krysslaser eller vad det heter.

Paul-Staffanstorp
kakelmannen skrev:
Nej, det är klart...

MEN då får du ju ha millimeterpassning på golvplattorna istället och den fogen syns ju ännu mer eftersom man ser den uppifrån.
Vem ligger ner på golvet och kollar fogen som blir under den nedersta väggplattan. :rolleyes:

• Gilla
muppenx och 1 till
  • Laddar…
optimum
Tätskikt skall väll göras för både väggar och golv samtidigt.

Eller?

Annars så får man väll lagren ovanpåvarandra

/Roland

Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, det är klart...

MEN då får du ju ha millimeterpassning på golvplattorna istället och den fogen syns ju ännu mer eftersom man ser den uppifrån.
Vem ligger ner på golvet och kollar fogen som blir under den nedersta väggplattan. :rolleyes:
Detta var en mycket bra förklaring.
Antar att man använder en kakelkap och inte ritsar och knäcker för att få det riktigt bra?

Paul-Staffanstorp
pbengtsson skrev:
Detta var en mycket bra förklaring.
Antar att man använder en kakelkap och inte ritsar och knäcker för att få det riktigt bra?
Jag ritsar och knäcker alltid i princip...
Ganska enkelt om man mäter hur mycket där är mellan nästnedersta väggplattan och golvet i båda sidor där den sista väggplattan ska hamna och sen ritsar efter detta.

Jag tycker detta sättet är smidigt, men allt är ju en vanesak.
Ibland gör jag så att jag sätter allt på väggarna utom nedersta raden och sen lägger jag golvet.
Dagen efter när golvet härdat så sätter jag den nedersta väggplattan eftersom det då är lättare att ligga på golvet och måtta till dem och när de är satta så börjar jag foga uppifrån och ner...

T
Egentligen ska man vänta 24 timmar innan man fogar väggarna efter att man har satt plattorna detta på grund av att all fukt ska komma ut från fixet annars kan det bli skiftningar i väggfogen!

Puhhh......lång mening : )

tank77 skrev:
Egentligen ska man vänta 24 timmar innan man fogar väggarna efter att man har satt plattorna detta på grund av att all fukt ska komma ut från fixet annars kan det bli skiftningar i väggfogen!

Puhhh......lång mening : )
Han kanske är Sveriges minst vägande plattsättare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.