P
Snälla hjälp för nu har jag blivit regält förvirrad. :confused:

Några yrkesfolk jag pratat med uppmanar mig att ha så stora plattor som möjligt i min dusch eftersom fogen är den svaga länken i våtrummet som alltid tar in fukt.

Andra säger nu att det är bättre att ha mosaik för det torkar snabbare. De påstår att det blir lika fuktigt bakom stora plattor men att fukten har svårare att dusta bort. (Jag hade inte tänkt ha golvvärme eftersom jag tidigare har haft problem med det)

Hade från början tänkt att ha 10x20 klinkers och 20x20 kakel men nu börjar jag vela och tänka mosaik både på golv och vägg.

Tacksam för alla synpunkter.

Jag hade absolut valt nya hantverkare. Man har ju fuktspärr bakom kaklet (eller hade de tänkt köra utan?)... Under kaklet är det nog konstant fuktigt.

Blir det inte kallt och otrevligt på klinkret utan golvvärme?

P
Man bör inte ha större än 20x20 cm på golvet pga att det blir svårt att få snyggt eftersom man har golvfall.
Ur fuktsynpunkt spelar det mindre roll eftersom det är konstant blött bakom plattorna och det kommer inte att hinna torka upp oavsett plattstorlek.

P
"Konstant blött bakom plattorna"?!? Oj då, det visste jag inte.

Jag hade så gärna bytt hantverkare men det är ju helt hopplöst svårt just nu så här innan nyår. Antar att det beror på ROT-avdraget. Faktum är att jag inte helt har hittat någon än som jag bestämt mig för att lita på.

Ang golvet så har jag varit med om att golvvärmen bara går sönder. Jag orkar inte hålla på med det igen. Försöker intala mig att ett kalt golv gör att ungarna duschar snabbare. ;)

P
Jovisst, inom loppet av ca 5 minuters duschande på en vägg så rinner vattnet bakom plattorna (på tätskiktet). När denna fukt sedan ska torka ut genom fogarna, som endast utgör ett fåtal procent av ytan, så tar det ett antal månader.

P
..och till klinkergolv tycker jag definitivt att man ska ha elgolvvärme. Det blir inte skönt att stå på annars.
Under mina år i svängen har jag hittills inte stött på någon slinga som har gått sönder. Det som vanligtvis ger upp i ett sådant system är givaren, men den förlägger man i ett rör så att den kan bytas ut om det behövs.

H
Byt hanverkare och se att de är med i BKR eller Gvk.
Vill du ha en referens så skriv ett PM till mig.

Paul-Staffanstorp
Förstår inte heller vad det är för hantverkare som överhuvudtaget kan ta sådana ord i sin mun...

Själv rekommenderar jag oftast maximalt 15x15cm plattor till golvet i duschen just för att man ska kunna få till ett bra fall och dessutom i bästa fall kunna slippa delade plattor runt brunnen.

Tätskiktet har man ju under kakel och klinker just för att plattor och fog släpper genom vattnet...

Micke_vb skrev:
Blir det inte kallt och otrevligt på klinkret utan golvvärme?
Jo visst blir det så :p Jag skulle aldrig göra en ny dusch utan golvvärme, har haft golvvärmen i förra huset och har det i nya, aldrig gått sönder (gäller vattenburen då) utom när jag själv borra hål i den :(:eek::confused: och det är väl bara att laga den i så fall. Byt hantverkare, vänta hellre till nån som begriper har tid än använd dom där.

P
ang golvvärme.... hm....

Lite kalt under fötterna är OK för min del men kan det vara påverka även annat? Hjälper golvvärmen till att torka upp våtrummet bättre som att man förebygger fuktskador?
Torkar golvvärmen ut fogarna så att de åldras snabbare?
Synpunkter????

Jag börjar inse att jag aldrig hinner göra det här före årsskiftet. Snyft! Jag har ett badrum till som måste åtgärdas så jag hade hoppats hinna få ett badrum på var sin sida om årsskiftet just pga ROT-avdraget. Men med så här mycket strul som jag har haft med hantverkare hela hösten så är det nog kört nu....

Angående fukt bakom plattorna; Teknikerna på Tarkett säger att 5 minuters duschande resulterar i att det är fuktigt bakom plattorna i 6 månader.Hurvida det är sant eller ej vet jag inte, men de som forskar i det borde ju veta.

Och som sagt byt hantverkare ffs! Det låter inte som några som borde vara i närheten av badrum. Kan tänka mig att det är sånnadär allt-i-ett-snickar-vvs-el-ventilations-häckklippar-vet-allt-om-allt-killar som säger sånt. Jag har aldrig never ever hört någon seriös plattsättare/golvläggare rekommendera stora plattor i duschen.

P
1337 skrev:
Hurvida det är sant eller ej vet jag inte, men de som forskar i det borde ju veta.
Tarkett's tekniker har sannolikt fått det från testet som Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut genomförde för tre år sedan.

Följande är taget ur SP-rapporten 2006:46;

"På en våtrumsvägg beklädd med kakel råder speciella fuktförhållanden. Fästmassan bakom kaklet är alltid fuktig om duschutrymmet används normalt. Vad som händer när en kaklad väggkonstruktion vattenbegjuts kan visas med följande enkla experiment.

Vi monterade kakelplattor på en glasskiva med fästmassa och fogade mellan plattorna med fogmassa. Efter att konstruktionen hade torkat ut, vilket tog ungefär två månader, belastades kaklet med en vattenhinna på ca 5 mm. Redan efter 2 minuter trängde vatten genom fogmassan mellan kakelplattorna och blev synlig på baksidan genom glasskivan i fästmassan.

Efter ca två dygn förekom det fritt vatten i fästmassan bakom hela den kaklade ytan och då avbröts fuktbelastningen och uttorkning i rumsluft med normal temperatur och relativ fuktighet påbörjades. Efter en månad förekom fortfarande fritt vatten i fästmassan. För att torka ut allt vatten i fästmassan behövdes en uttorkningstid som var längre än sex månader. Försöket utfördes på tre olika fogmassor, som är vanligt förekommande på marknaden, med samma resultat."

H
MissMuffet skrev:
ang golvvärme.... hm....

Lite kalt under fötterna är OK för min del men kan det vara påverka även annat? Hjälper golvvärmen till att torka upp våtrummet bättre som att man förebygger fuktskador?
Torkar golvvärmen ut fogarna så att de åldras snabbare?
Synpunkter????

Jag börjar inse att jag aldrig hinner göra det här före årsskiftet. Snyft! Jag har ett badrum till som måste åtgärdas så jag hade hoppats hinna få ett badrum på var sin sida om årsskiftet just pga ROT-avdraget. Men med så här mycket strul som jag har haft med hantverkare hela hösten så är det nog kört nu....
ROT-avdraget gäller nästa år också :)
Har fått det bekräftat från Riksdagen via ett mail.
På frågan om ROT-avdraget kommer att gälla nästa år, dvs att arbete utförs 2010.
"Ja, det är tänkt att vara en permanent skattereduktion".

Redigerat:
P
Jo fast det finns ju ett tak i ROT-avdraget. Jag hade tänkt göra ett badrum 2009 och ett 2010. Nu får jag hoppas att det blir ett ROT-avdrag 2011 också annars "slår jag ändå i taket" 2010.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.