Min plattsättare säger samma sak som ACME och Paul-Staffanstorp, storleken har med vad som är praktiskt att sätta m.a.p fallet eftersom golvet inte skall vara helt plant + att det blir snyggare runt golvbrunnar.
Har sett en hel del golv som inte har alla plattor i samma storlek utan att vissa plattor har dubbla längden mot de mindre. För de flesta plattsättare är det inget hinder.

Och teorin att skippa golvvärme så att de inte duschar så läge ger jag inte mycket för... tror du att de vill gå ur duschen när de väl värmt upp den ut på ett kallare golv??
Den enda som funkar är att sakta strypa tillförseln på varmvatten ;-)

MissMuffet skrev:
" Försöker intala mig att ett kalt golv gör att ungarna duschar snabbare. ;)
inget hopp :) - golvet blir varmt av det varma duschvattnet mycket snabbt ....
Har själv ett badrum i källaren utan golvvärme och lider knapast av det - finns en stor radiator. Hos oss tar det ca ett dygn tills fogarna i duschen ser torra ut. Vad som händer under plattor behöver jag inte ens tänka på - källargolv av betong.
Renoveringar planeras men golvvärme blir det inte .....

Har också funderat på storleken på plattor och det blir lagom stora i duschen . Vill ha minimalt med fog att skura rent och i duschen är dom ju mest utsatta. Mosaik finns ej i mina planer alls.
I övrigt vill jag ha nytt badrum utan duchväggar av glas, osynlig trä och synlig silikon. Vi får se om jag lyckas med det :)
gaia

Redigerat av moderator:
P
Tack för alla svar. Det blev 20x10 plattor. Hoppas Klinkersläggaren fixar att lägga det snyggt.

H
Hur stort är badrummet?
Har du litet badrum så blir det tufft att få det snygg med 20x20 cm plattor om det är tjocka plattor (10mm) då det skall vara fall i stort sett i hela badrummet, sedan beror det på hur petig man är.

Kan ha 10x10 plattor vid duschen blir det snyggare, nu menar jag ett mindre badrum (ca 3m2 i golvyta).

Jag körde rännor i mitt lilla badrum där jag har 60x30 plattor. Bröt rummet 90cm in vid fogen vid 3:e stenen, (är 180cm långt), och faller hela golvet mot 2st ihopsvetsade rännor. 2x80cm= 160cm brett drygt är det.

Snyggt och framför allt jäkligt praktiskt. Kan spola av hela golvet då rännorna täcker hela kortsidan.
Nackdel? Dyrt för ett avlopp. Min röris plockade ut med 0-marginal och ex moms. 5000. SKulle kosta drygt det dubbla.

Redigerat:
P
Jo, i mitt fall rör det sig om ett litet badrum ca 3kvm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.