20 365 läst ·
21 svar
20k läst
21 svar
Kostnad renovera badrum samt snickare?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Ska renovera mitt badrum på ca 5kvm, ngn som vet vad det kan kosta i rimliga pengar och så undrar jag om ngn har ett tips på bra hantverkare i Göteborgsområdet. Har fått ett kostnadsförslag på 87 000 ;. exkl moms vilket jag tycker låter dyrt.
Ska kakla, klinkra och byta brunn.
Ska kakla, klinkra och byta brunn.
Ingår det rörmokeri och el i det priset?lallaballa skrev:
Som sagt vad ingår? Helt omöjligt att bedöma ifall det är skäligt eller inte på det lilla som du skriver. Ifall allt ingår t.ex. inredning så låter det till och med billigt ifall vi pratar 5 kvm golv och typ 20 - 25 kvm vägg.....
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
i priset ingår allt arbete såsom rör, el och material förutom kaklet och klinkers. Vi har i dagsläget trägolv med plastmatta och väggar med nån sorts målad väv på.
Vad jag förstår Lallaballa är 87,000 för allt arbete och material utom kakel/klinker. Ingår det porslin ock rivning i ditt pris. Jag även utlyser om någon eller några kan hjälpa oss med följande åtgång både arbete och eventuellt material:
Tid och kostnad
1.Rivning och utforsel
2.Fall och golvbrunn
3.Väggar och underlag
4.Tättskiktsystem
5.Kakel/klinker
7.Porslin
8.Rör och avlopp
9.Golvvärme
10.Tak och spott
11.Kanske EL
Självklart var det lite fräckt av mig, men det är enormt tacksamt jobb för oss alla.
Tid och kostnad
1.Rivning och utforsel
2.Fall och golvbrunn
3.Väggar och underlag
4.Tättskiktsystem
5.Kakel/klinker
7.Porslin
8.Rör och avlopp
9.Golvvärme
10.Tak och spott
11.Kanske EL
Självklart var det lite fräckt av mig, men det är enormt tacksamt jobb för oss alla.
ee*Åsa76 skrev:
Hur menar du nu? Att det utöver anbudet tillkommer ett par tusen för extra arbete?
Om det är det du menar blir jag så förbannad. Förlorar några jobb per år till denna typ av företag och blir så förbannad på privatpersoner som inte kan läsa och jämföra anbud...
Vi ska renovera vårat badrum på 1.6x1.7m. Hittills har vi fått tre offerter på 97kkr, 115kkr och 120kkr. Då står de för rivning o uppsättning, rör, m.m, men vi står för klinkers, kakel o all annan inredning.
Den på 120kkr lovar max 12 arbetsdagar. Vi kan dra av 41kkr i ROTavdrag, alltså blir det 79kkr + minst 20kkr i inredning = 100kkr för renovering av badrum.
Jag tycker det låter väldigt mkt. Om han säger att vi kan ta 41kkr i avdrag så är arbetskostnaden på 82kkr. Då tar han alltså ca 1000kr/h.
Har hantverkarna höjt sina priser pga ROT-avdraget för att kunden ändå tjänar på det? Kan någon ärlig hantverkare svara på det?
Den på 120kkr lovar max 12 arbetsdagar. Vi kan dra av 41kkr i ROTavdrag, alltså blir det 79kkr + minst 20kkr i inredning = 100kkr för renovering av badrum.
Jag tycker det låter väldigt mkt. Om han säger att vi kan ta 41kkr i avdrag så är arbetskostnaden på 82kkr. Då tar han alltså ca 1000kr/h.
Har hantverkarna höjt sina priser pga ROT-avdraget för att kunden ändå tjänar på det? Kan någon ärlig hantverkare svara på det?
Tycker även materialdelen verkar dyr.
Håller själv på att renovera vårt badrum på 2,2x2,4 m
Kakel på väggar vita 25x40 plattor och klinkers mörkgrå 10x10 på golv och dekoration (stavar 1200kr)
Fix och fog samt LIP tätskikt
Rivit väggar och satt vårtumsgips samt massa reglar plus massa skruv och latexspackel
Värmegolv och flytspackel
Ny toa (Gustavsberg), nytt handfat och nya duschväggar (glas)
Duschset 1500kr
Nya armaturer dusch o tvättställ, FMM mattson
Ny komod (IKEA)
Högskåp (IKEA)
Handukstork Nordhem ca 6000kr
Spegel och lampor mm
Krokar mm för ca 1000kr
VVS material rör mm, ca 5000kr
Färg till tak
Fått rabatt på kakel, fix, fog, tätskikt på 15-20%
Totalt material (av bra kvalitet) ca 51.000 kr
Tycker ditt verkar väl dyrt
mvh Roland
Håller själv på att renovera vårt badrum på 2,2x2,4 m
Kakel på väggar vita 25x40 plattor och klinkers mörkgrå 10x10 på golv och dekoration (stavar 1200kr)
Fix och fog samt LIP tätskikt
Rivit väggar och satt vårtumsgips samt massa reglar plus massa skruv och latexspackel
Värmegolv och flytspackel
Ny toa (Gustavsberg), nytt handfat och nya duschväggar (glas)
Duschset 1500kr
Nya armaturer dusch o tvättställ, FMM mattson
Ny komod (IKEA)
Högskåp (IKEA)
Handukstork Nordhem ca 6000kr
Spegel och lampor mm
Krokar mm för ca 1000kr
VVS material rör mm, ca 5000kr
Färg till tak
Fått rabatt på kakel, fix, fog, tätskikt på 15-20%
Totalt material (av bra kvalitet) ca 51.000 kr
Tycker ditt verkar väl dyrt
mvh Roland
Om inte annat så har de kunnat höja priserna pga enorm efterfrågan i förhållande till utbud. Redan innan ROT-avdraget hade de fyllda orderböcker, men nu har regeringen helt satt marknadsreglerna ur spel inom byggbranschen.andem038 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Har skickat ett PM till dig med en referens.lallaballa skrev:
Jag tog 2duktiga polacker som kaklade o klinkade mitt badrum(självklart så smetade de på 2lager fuktspärr o 2 lager membran el. vad de nu heter)lallaballa skrev:
Jag fotade allt de gjorde(för att försäkra mig ifall de skulle uppstå ngt i framtiden gentemot försäkringsbolaget)
bad rummet är 2x3m....o firmorna runtomkring skulle ha ca 35-40k efter ROT 17.5-20k för arbetet
för mig blev de ännu 40% billigare än efter ROT....
De jäkliga e att killarna gör jobb åt svenska firmor som i sin tur tar hutlöst betalt av privatpersoner för att få precis samma jobb utfört..........