Jag har 15 mm rör in till badrummet, som jag tänkte dela upp med ett T, där ena delen går till tvättställ och toa och den andra till duschen. Utanpåliggande rör. Till tvättstället är det bara någon meter, medans duschen kommer att gå via undertaket så det blir nog ca 8 m med 2 st kopplingar med 90 gradersböjar.
Jag tycker det känns grovt med 15 mm rör, kan jag gå ner i dimension efter T:et utan att få problem tror ni?
Hur mycket tar en modern dusch som mest egentligen?
Hur stor mängd klarar 10/12 resp. 15mm rör. Vet inte trycket men det är normalt kommunalt tryck.
Om man tex skulle få för sig att ha en takdusch eller nåt , drar de mer?

Bra flöde i duschen vill man ha enligt mig, jag avskyr allt med snålspolande och liknande heter. Beror ju lite på vad ni ska ha för dusch också, takdusch kräver ju lite flöde för det ska bli bra.
Jag hade dragit 15mm till dusch och 10 mm till toalett och handfat, oftast är det ju ändå 8mm slangar som går internt till tvättställsblandaren.

Nja, snålspolande måste man kanske ha så länge barnen bor hemma, de duschar ju i evigheter sen är vv-beredaren tom, men när de väl flyttat så....
Skulle vara intressant att veta vad tex ett 12 mm och ett 15 mm rör mäktar med, jag har inte lyckats hitta några sådana kurvor.
Även vad en dusch tar , har för mig att det är runt 10 l /min , kan det stämma?

I vår FMM Garonne med takdusch och snålspolande ventiler i så tar handduschen 9,5l och takduschen 12,5l/min, dock tog vi bort strypbrickorna och reglerar på blandaren som har eco läge i sig och avslutar genom att dra på max för att skölja av sig. Var alldeles för klent tryck för oss med snålspolningen.
Hur mycket olika dimensioner flödar lär ju bero på vilket tryck som finns i systemet också, har för mig att 2-7 kg är vad kommunerna ofta har som spann på trycket.

Men har du inget ställe i huset som är inkopplat idag på 12 eller 15mm ända fram som du kan testa vilket flöde du får ut?
Om du har det ta en stor hink och en klocka och kolla hur mycket vatten du får ut på 1 min så får du ju ett ungefärligt svar.

Jag har en dusch i huset anslutet på ca 5-10m långt 12mm kopparrör och saknar absolut inte tryck, men då har vi rätt ok tryck från komunen, ca 6bar.

Ingen som har någon tabell över tryck och mängd vatten för en viss dimension?
Det borde väl vara basic för en vvsare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.