Jag och min sambo är på väg att fixa golvet i vårat nya badrum. Vi hade tänkt oss en avlång golvrbrunn in mot väggen i duschen.
Trodde att det skulle vara lätt att få tag i till rimligt pris. Men allt jag hittar landar på över 3500 spänn. Någon som har tips på nåt billigare?? Eller ska det vara så dyrt?!

De jag tittat på ligger kring 6000 så det ni funnit är ju rena rean

Byggahustrådomavlångabrunnar

Har en Purus Line och kan rekommendera den starkt. Unidrain funkar också men det råder lite oklarheter om den är godkänd.

Purus avlånga brunnar är inte godkända att ha emot en vägg, unidrain är till för att montera mot en vägg och är även enligt dom själva nu också godkända för det.

ang priset tror jag att du hamnar runt 3-4000:- för en komplett sats

unidrain är till för att montera mot en vägg och är även enligt dom själva nu också godkända för det.
Är du säker på att det godkänns av de som ska betala ev. skador? Jag var å diskuterade på ett företag i Växjö om unidrain mot väggen, men där avrådde de å det bestämdaste att köra den lösningnen.

vad det gäller utbetalningar vid skador i våtrum kan bara ditt egna försäkringsbolag svara på. ingen grossist tillverkare mm

shelby67 skrev:
vad det gäller utbetalningar vid skador i våtrum kan bara ditt egna försäkringsbolag svara på. ingen grossist tillverkare mm
Då törs man ju inte byta försäkringsbolag sen, om de väl godkänt.

shelby67 skrev:
Purus avlånga brunnar är inte godkända att ha emot en vägg, unidrain är till för att montera mot en vägg och är även enligt dom själva nu också godkända för det.

ang priset tror jag att du hamnar runt 3-4000:- för en komplett sats
Well Mr Carroll, eftersom Unidrain är tillverkat i Danmark efter deras och lite mer kontinentala metoder har man hävdat länge att deras brunnar är godkända även i Sverige. Purus som tillverkas i Sverige har precis samma lösning som unidrain men har val att tills nyligen inte marknadsföra denna på Svenska marknaden. I vilket fall som helst gör man knappast bort sig om man väljer att installera en Purus Line till ett hyfsat moderat pris vilket jag tror att ursprungsfrågan var.

Tack för alla era svar!! Så det är billigt alltså?=) okeej....=) Får höra med försäkringsbolaget först då och sedan överväga om vi ska slå till eller köra någon billigare variant av golvbrunn.

Vi har använt unidrains brunnar just för att deras konstruktion känns gedignare än purus. Följer man alla anvisningar så bör det inte vara några problem med varken undrain eller purus och dessutom är båda enligt mig förbaskat snygga. Om jag inte missminner mig är unidrains brunnar godkända tillsammans med allfix tätskiktsprodukter.

Hittils har det inte varit några som helst problem men så står ju också vår firma för tio års konstruktionsgaranti. =)

bsba skrev:
Då törs man ju inte byta försäkringsbolag sen, om de väl godkänt.
Tyvärr så verkar det vara så här branchen är uppbyggd i sverige.

Cheever skrev:
Well Mr Carroll, eftersom Unidrain är tillverkat i Danmark efter deras och lite mer kontinentala metoder har man hävdat länge att deras brunnar är godkända även i Sverige. Purus som tillverkas i Sverige har precis samma lösning som unidrain men har val att tills nyligen inte marknadsföra denna på Svenska marknaden. I vilket fall som helst gör man knappast bort sig om man väljer att installera en Purus Line till ett hyfsat moderat pris vilket jag tror att ursprungsfrågan var.
Hallå där....

Jag som trodde ursprungsfrågan handlade om avlång brunn emot vägg som även gick att hitta för bra pris, på det första faller ju purus avlånga bort direkt eller hur;)

Såg nu att unidrain fått godkänt from 2009-02-24 utav bla säkervatteninstallation, gvk, bkr, så nu skall det väl vara fritt fram.

Unidrains golvränna är godkänt i kombination med Alfix tätskiktsystem ifall deras Sealstrip har använts. Sealstrip är ett alternativ till hörn och kantremsor som är förklistrade.

Här finns länken till godkännandet

http://www.bkr.se/upload/Vaggnara_brunnar/SC0028-09.pdf

Här själv en Unidrain-ränna och håller på att pensla Alfix tätskikt. Det känns verkligen superbra att godkännadet har gott igenom och att vi till slut valde Alfix

Skulle aldrig någonsin betala priset som purus har satt på sina prod. Rena rama rånet.
Unidrain eller Blücher är bättre alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.