39 076 läst ·
36 svar
39k läst
36 svar
Klinker eller kakel först
Generellt så sätter de flesta plattsättare golvet först dels för att det är praktiskt planerings mässigt och att det blir en jämnare fog runt om med tanke på att det är olika höjder runt om. Om du sätter vägg plattan först så behöver du inte mäta så noga för du har golv plattan tillgodo. Men det är inte fel att göra det ena eller det andra det är vad man själv känner för.MiaSthlm skrev:
Ja är det mosaik på golvet så gör du rätt i att lägga det först för då har du chansen att det går jämt ut runt om utan kapningar för du har ca två cm till godo runt om.ohlgren skrev:Klok insikt värd att ta hänsyn till. d^_^b
Jag planerar ha 1,5x1,5 glasmosaik på golvet och 10x30 liggande på vägg.
Så stora liggande plattor bör ju vara rätt svåra att skära till längs ett fall, så det blir snyggt.
Låter som för min del bättre att sätta väggen först inklusive nedersta raden, och därefter golvmosaiken. Då täcker golvmosaiken kanske en del av missarna man gör med nedersta raden.
Låter det vettigt?
Förlåt jag menade väggarna först innan golvet. Var väll den där wiskyn som ställde till detkakelmannen skrev:Generellt så sätter de flesta plattsättare golvet först dels för att det är praktiskt planerings mässigt och att det blir en jämnare fog runt om med tanke på att det är olika höjder runt om. Om du sätter vägg plattan först så behöver du inte mäta så noga för du har golv plattan tillgodo. Men det är inte fel att göra det ena eller det andra det är vad man själv känner för.
Alltså jag kanske tänker helt fel. Men varför är väggarna sneda längst ner bara för att det är ett fall på golvet? Jag tycker nederkanten på väggarna borde vara helt raka ändå?
Tänk en träram med en mjuk duk uppspänd, trycker man ner en punkt i den mjuka duken så blir det ju fall mot den punkten men träramen måste inte vara sned för att det ska bli så. Men så är jag ju ingen badrumsbyggare heller =)
Tänk en träram med en mjuk duk uppspänd, trycker man ner en punkt i den mjuka duken så blir det ju fall mot den punkten men träramen måste inte vara sned för att det ska bli så. Men så är jag ju ingen badrumsbyggare heller =)
Stefand: Det beror helt på hur fallet är gjort. Du tänker rätt, men fall kan göras på många andra sätt också. Ofta har man ju också lågpunkten (golvbrunnen) ganska nära ett hörn, och man kanske vill ha ett ganska konstant fall (säg 1:100 eller så). Då kommer väggarna att bli sneda i nederkanten.
Klicka här för att svara