Badrum
Paul-Staffanstorp: Nu beror det helt och hållet på vad för plast mattan innehåller. Jag anser då att du bara haft en otrolig tur att det hållt så länge. Om det inte hållt så hade du fått göra om och då hade det tagit tid och kostat pengar. ;) De flesta plastmattor blir väldigt sköra med tiden och spricker upp... Då fyller de knappast någon funktion och det gör även att klinker och fogar kan
myrstack: Och för att lägga till så ska det vara fall från brunnen mot stammen på avloppet så inte vatten och annat trevligt kommer stå stå kvar. Fallet borde du kunna kontrollera genom att ta ut vattenlåset och efter en hink vatten se hur det ser ut i röret. En ficklampa och en spegel kan ge en del. Helhetsintrycket kan även det ge en del när det gäller hur noga du bör undersöka vidare. //
Paul-Staffanstorp: Personligen ser jag ingen vits med att göra allting regelrätt om man ändå struntar i något av det viktigaste, men det får vara upp till var och en. Har nog bilat upp ex antal hundra brunnar och det har aldrig medfört några problem.
Bele: EPS är ju prisvärt, ungefär som finbetong per liter. Mycket bra för att jämna ut med men kräver mer utrymme än cellplastisolering + finbetong. Jag jämnade ut med tunnt lage EPS och fortsatte sedan med cellplast och finbetong av höjdskäl. Det som är dyrt med en ren EPS-lösning är ju flytspacklet. Att blanda och lägga ut EPS var inte något problem, blandade i en 90 liters balja jag
Pulser: Gör man avsteg från branschregler kan försäkringsbolaget underkänna badrummet vid en fuktskada, även om den inte är orsaken till problemet.
Gladh: [citat] Det skulle jag också och det ångrar jag bitter idag. Fogen tappade massor i färg, så från ha varit mörk grå, så är den nästan ljusgrå nu, och dessutom olika mörk på olika ställen. Har helt enkelt sprutat på för mycket vatten på vissa ställen. Pratade med en plattsättare och han sa att de aldrig efterfuktar fogen...
Björn_Nilsson: Jag har ett trekantigt badrum med med duschhörna i det rätvinkliga hörnet. Har även en brunn till badkaret ca 150cm från duschbrunnen. Kommer ha allt fall mot duschhörnet, som en solfjäder typ. badkarets brunn kommer bara någon stans på vägen. Ska ändå vara rör ner i den brunnen. Skulle något hända med badkarsbrunnen kommer vattnet ändå att rinna ner till duschen.
RobZombie: [citat] Om tvättmaskinen får plast bredvid toan kan du väl dra avloppet till tvättstället? Borde även kunna ta vattnet därifrån så du slipper dra rör från andra sidan. Blir bara elen då som får gå runt.
ronolo: Hej! Vi skall skaffa ny komod till toaletten och har kikat på Eurobad Dynamic. Tyvärr finns den inte att känna och klämma på någonstanns i Göteborgsområdet. Är det någon som har erfarenheter av denna? Vi tycker den är läcker, men vågar inte köpa den om risken finns att det är Jysk-kvalitet. Den kostar 13,000:- inkl. handfat. Ser ut så här:
magnushasselqvist: Hej Tackar för ett ni rett ut såpass mycket åt mig mvh Magnus
BigGitt: [citat] So jag förstådd gällde detta bara bv på lite sämre isolerade hus (Mot grund). I mitt fall (läs mitt förra inlägg) gäller det.
daije: enklaste lösningen. komplettera med element som ni kan ha på när det e kallare ute. minst åverkan
BigGitt: [citat] Du kan inte ha glasvägg som tätt skikt. Då skulle man behöva limma o skarva det i hela badrummet. Som begränsare för vattnet-ja. Badrummet som TS vill ha det blir inte godkänd. Men det är inte förbjudet att bygga så. Bara han ser till att ha nåt under badkaret som begränsar vattnets väg, blir det säkert bra. Jag har bekanta i Polen som har rent trä i hela badrummet.
mupparna: Hej ska in med en Purus line 600 i badrummet. Vet någon vart jag kan köpa LIP´s tätark 5m * 40cm eller har någon annan förslag till vad för tätark jag kan använda mig av till dom avlånga brunnarna? 5meter är "lite" mer än vad jag kommer behöva. Micke.
Paul-Staffanstorp: [citat] Kombinationen duk+tätmassa är ju ett "tätskikt"... så det bör inte vara några konstigheter.
MathiasS: Roland, du är förstås på helt rätt spår! Jag vet var jag ska vända mig när tvättstugebyggandet drar igång om någon månad....d^_^b
drnico: Jösses vad ni kan och vad fantastiskt hjälpsamma ni är! Jag kan avrapportera att det nu har löst sig så att vår byggare tar ett rejält bett i det sura äpplet och börjar riva upp vårt fina (men ej korrekta) badrum om en vecka för att spackla upp ett korrekt fall, återigen lägga tätskikt och sen klinker och kakel igen. Surt för alla inblandade, men inte mycket att välja på.
sauk1: Hej, Tack för tipsen! Visade sig att Gustavsberg inte har någon koppling att sätta emellan för att centrera så nu hoppas vi på att kunna fixa ett annat fabrikat på termostatblandare till takduschen. Det, eller att blandarfästena funkar för något annat fabrikat, som vi kan installera i efterhand. Brukar de skilja sig åt mellan fabrikaten?
Corpes: [citat] Tackar, verkar som att det är lugnt. Då kör jag på med spackling på trägolvet.
Mr Sound: I denna tråd tar dom upp limmade rörklammer, http://www.byggahus.se/forum/badrum/103661-utanpaliggande-vattenledning-till-dusch-3.html
gaia: har dom nya ägarna upptäckt vattenskador och vill få dej att betala renoveringen? Förstår inte varför du blev överhuvudtaget informerad om renoveringar som pågår i någon annans hus :) gaia
1817: [citat] Öhhh detta var ju direkt obra. Men som sagt inte mkt att göra åt nu tyvär.....:blushing:
Bezt: Eller plugga röret och gå in någon annanstans en bit ifrån där det inte är risk att göra hål och ha utanpåliggande rör till badkaret. Men värmeslinga lät ju som en bättre lösning.
hempularen: Nej det skall den inte behöva bli. Med de nya reglerna om ångtäthet på tätskiktet så är tätskiktet mycket tätare än plasten i väggen. Fukt som tränger igenom kommer att tränga ut genom plastfolien i väggen i snabbare takt än det kan tränga ut i väggen genom tätskiktet. Problemet man ville lösa med de nya reglerna är just fallet med 2 täta skikt. Det fanns då risk att fukt
Doldskada: Jag har en släkting som sitter i byggträsket i Polen, när han hjälpte mig med badrummet sa han att han byggt mindre täta bassänger ;) Vi är bra på natur material - riktigt trä, kakel/klinker nästan överallt. I polen finns nästan bara hus med betong stomme även om trä börjar dyka upp lite här och var, under målas tätskiktet på. Sen sätter dom plast för hela slanten - på golv,
warwick: Jätte fint, smart att du framtids planerar med dusch. många tröttnar på de konstiga badkaren eller tycker det är smidigare med dusch. Lätt att fixa det då !
jenfor: Förutsatt du armerat den på föreskrivet sätt så funkar det att hänga en dörr i glasväggen. Det finns särskilda lister till glasblocken som man hänger dörren i.
ghaljon: Jag har ett väldigt långsmalt (1 meter brett) badrum där duschen sitter längst in. Nu undrar jag om någon har någon bra ide om dörr till denna dusch? Den har alltså kaklad vägg på 3 sidor om sig och jag behöver någon variant på glasdörr ut mot badrummet. Jag kan inte sätta en hel dörr då toaletten hindrar att man kan öppna en hel dörr utåt och jag vill undvika skjutdörr då
Hokken: Jaja då var det lite som jag trodde, jag hade fel. Anledningen till att jag frågade var för att jag vet en som gjorde på detta vis o han sa att det vart bra, men vad vet jag? får göra som ni säger och det va nog tanken hela tiden.
daije: vänta nu ett slag!!! om ni vill göra om rummet så som ni tänker för er egen skull så gör det. finns inget rätt eller fel. det måste NI avgöra själva. är ni i funderingarna på att sälja o tänker på eventuella värdeförändringar så skulle jag rekommendera att behålla golvbrunnen så att det finns möjligheter att återinstallera dusch eller badkar. det där me 2 handfat är ert