20 943 läst ·
9 svar
21k läst
9 svar
Finspackla ovanpå flytspackel - behövs primning?
Skall dels bygga en liten klack på flytspacklade golvet, samt finspackla några ojämnheter i golvet.
Tänkte göra detta med husfix eller kakelfix, vilket väl är OK?
Behöver man prima innan? Vad är syftet med primningen egentligen?
Efter detta skall jag tätskikta.
Tänkte göra detta med husfix eller kakelfix, vilket väl är OK?
Behöver man prima innan? Vad är syftet med primningen egentligen?
Efter detta skall jag tätskikta.
Syftet med primning är att så att säga limma ihop två skikt, hur noga du än damsuger och torkar finns det ändå än tunn dammhinna kvar så svaret på din fråga är att man ska alltid prima mellan två skikt
sen tycker jag nog du ska välja ett fin spackel istället. varken kakel fix eller husfix är avsett för att finspackla med
dessa mtrl innehåller mer plaster och är inte vattenskadestabila, det mtrl du lägger under tätskiktet bör vara av samma typ och sammansättning som flytspacklet
sen tycker jag nog du ska välja ett fin spackel istället. varken kakel fix eller husfix är avsett för att finspackla med
dessa mtrl innehåller mer plaster och är inte vattenskadestabila, det mtrl du lägger under tätskiktet bör vara av samma typ och sammansättning som flytspacklet
Skulle vilja säga att fix är mer vattenskadestabilt. De flesta flytspackel tål inte vatten utan sväller till följd av att plattor släpper när fuktspärren inte håller tätt. Tror inte många tänker på det som spacklar sina fuktiga källar golv.7956 skrev:Syftet med primning är att så att säga limma ihop två skikt, hur noga du än damsuger och torkar finns det ändå än tunn dammhinna kvar så svaret på din fråga är att man ska alltid prima mellan två skikt
Tack.
Skall man prima även innan man lägger klinker på flytspackel?
Du rekommenderar ett cementbaserat finspackel antar jag?
Några tips om vad för ngt?
Är det typ Bostik Handspackel FIN http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0058_SE_TDS.pdf
du menar?
Står iofs "före beläggning med mjuka och halvhårda golvbeläggningsmaterial." så hårt kakel ovanpå det är kanske fel.
Kanske Bostik Handspackel Combi http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0055_SE_TDS.pdf
är bättre?
För att snygga till väggarna (ytterhörn mm) innan tätskikt hade jag även där tänkt använda husfix, men kanske något "finspackel" är bättre.
Innehåller verkligen husfix och kakelfix plaster? Jag trodde de var enbart cementbaserade spackel? I produktbladen står det ibland "lättfiller" som ingrediens - kan det vara plast som menas?
Men se beskrivning Bostiks motsvarighet till husfix nedan. Står ju faktiskt att det funkar som våtrumsspackel :S:
Är det typ Bostik Handspackel FIN http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0058_SE_TDS.pdf
du menar?
Står iofs "före beläggning med mjuka och halvhårda golvbeläggningsmaterial." så hårt kakel ovanpå det är kanske fel.
Kanske Bostik Handspackel Combi http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0055_SE_TDS.pdf
är bättre?
För att snygga till väggarna (ytterhörn mm) innan tätskikt hade jag även där tänkt använda husfix, men kanske något "finspackel" är bättre.
Innehåller verkligen husfix och kakelfix plaster? Jag trodde de var enbart cementbaserade spackel? I produktbladen står det ibland "lättfiller" som ingrediens - kan det vara plast som menas?
Men se beskrivning Bostiks motsvarighet till husfix nedan. Står ju faktiskt att det funkar som våtrumsspackel :S:
Bostiks REP & FIX
Beskrivning av produkt
Extra flexibel, lättfiller-, cementbaserad
fästmassa och lagningsmassa.
Användningsområden
Lagningsmassa för skador på puts, betong,
sten, trä etc. inom och utomhus. Det går att
spika och skruva i lagningen. Godkänd som
våtrumsspackel vid sättning av kakel och
klinker.
Ovanpå flytspacklet måste du anbringa ett våtrumstätskikt. Det vanliga är att man börjar med en våtrumsprimer för att sedan applicera en gummibaserat tätskikt. Båda dessa ingår i ett system som varje tillverkare tillhandahåller. Betongprimern som du använder vid spackelarbetet ska du inte använda.
Ja det skadar inte att prima även om du ska spackla med fix. Hus fix kan man använda till det mesta och du har ju läst beskrivningen. Allt skit som står på förpackningarna i byggvaruhusen typ super fix och extra flex bla bla ska man ta med en nypa salt det viktigaste är de olika siffer och bokstavs beteckningar som bevisar vad det är för hållfasthet och dyl. Men de betäckningarna fattar inte en vanlig konsument någonting av.ohlgren skrev:Tack.
Är det typ Bostik Handspackel FIN [länk]
du menar?
Kanske Bostik Handspackel Combi [länk]
är bättre?
Oj, det var en riktigt dum fråga av mig. :blushing: Jag glömde att jag förstås har tätskiktet ovanpå flytspacklet, och sedan kommer fixen o kaklet. och då behövs ju ingen primer.Tigersågen skrev:
Det är bara när jag skall finspackla det flytspacklade golvet som det kan behövas primer.
kakelmannen skrev:
Ville bara nämna helt riktigt som du säger är inte alla spackel vattenskade stabila men det finns, TM tex mfl
I princip innehåller alla fix fog spackel en del plaster pga krympning och rörelser i underlag och mtrl, man skulle aldrig klara dessa rörelser om det inte finns en viss flexibilitet i materialet.ohlgren skrev:Tack.
Är det typ Bostik Handspackel FIN [länk]
du menar?
Kanske Bostik Handspackel Combi [länk]
är bättre?
Klicka här för att svara