Hej på er,

Jag har en fråga jag inte riktigt finner svar på och som jag skulle behöva hjälp med.
Jag renoverar ett badrum i träkonstruktion med där ena kortsidan av badrummet är yttervägg. När jag demonterat Tretex-skivorna bakom den tidigare våtrumstapeten i ytterväggen så märkte jag 2 saker:

samtliga reglar i ytterväggen inkl hörnreglar var U-formade

avstånden var för långa mellan reglarna enligt normen för våtrumsskivor.

Jag gjorde då:

Skar loss asfaltspappen(tunnt svart pappliknande mtrl) från hela ytterväggen(i badrummet) ända ut till hörnen för att kunna riva ut dom gamla reglarna i hörnen och ersätta dessa med nya. Reglerna i mitten på väggen byggde jag på med parallella reglar för att rikta upp så allt vart rakt. Utöver detta har jag sprängt in fler reglar(och ngn mer ska in på bilden) för att få ner avstånden.

Och det är nu jag då undrar - Hur hanterar jag övergången mellan den nu punkterade/bortskurna tjärpappen och den nya rollade fuktspärren som senare kommer rollas på våtrumsskivorna? Som jag ser det blir det som en spalt runt hörnen som inte blir fuktspärrad(skiss bifogad). Jag inser att jag inte bör lägga dubbla fuktspärrar och försäka sätta dit en papp/plast motsvarande den jag skar bort. Och inte heller skulle jag enligt hur jag själv tänker kunna skarva denna vid hörnen på ngt vettigt sätt.

Ni erfarna som känner igen problematiken - hur bör jag hantera detta?

Mvh
Ola

• skiss_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • foto_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogskum?

Ok tack - jag förstår din tanke. Är detta ett vedertaget sätt att lösa det hela på?

Är det månde fler som är inne på att fogskum skulle kunna vara en lösning eller finns det idéer om andra lösningar?

Ericc
Men det är väl ingen tomrum?? Eller?

Ericc
Så som jag läser din ritning så ser det utmärkt som det är.d^_^b.
Vad är det för isolering i ytterväggen?

Nej reglar o skivor kommer ligga helt tight i hörnen - men jag tänker att fukt kan vandra "genom" reglar o dyl om jag har en punkterad tjärpapp. Kanske tänker jag fel där?

Redigerat:
8,5cm stenull så hyfsat tunna ytterväggar.

Var det en tjärpapp som bara skydade syllen från fukt eller var hela väggen klädd med en tunnare svart papp typ som vindskydd? Oftast brukar man ju dock ha vindskyddspappen på utsidan av reglarna och inte insidan.

Inifrån badrummet och ut är konstruktionen såvitt jag kan se: asfaltpapp(jag kallar den så - ngn typ av asfalt/tjär-behandlad tunn papp), reglar med insprängd isolering, asfaltboard ca 1cm tjock, ytterpanel. Precis som du nämner var hela väggsidan klädd med papp och vid skarvar var det ett överlapp på cirka 15 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.