30 218 läst ·
6 svar
30k läst
6 svar
När kan jag slå på golvvärmen?
Har spångolv med Bostik Fiber Quick ovanpå. I fiberquick-skiktet ligger det Ebeco golvvärme. På detta ligger sedan Tarketts tätskikt (Tarko drywall). Fix är maxit serpo610.
Min fråga är hur länge jag måste vänta innan jag kan slå på golvvärmen (fryser om fötterna
).
På fredag är det 4 veckor sedan Fiber Quicken lades. Onsdag är det 2 veckor sedan det fogades.
MVH
Martin
Min fråga är hur länge jag måste vänta innan jag kan slå på golvvärmen (fryser om fötterna
På fredag är det 4 veckor sedan Fiber Quicken lades. Onsdag är det 2 veckor sedan det fogades.
MVH
Martin
Jag tror att du rel omgående kan "slå på" golvvärmen förutsatt att du börjar svalt/lågt och successivt höjer temperaturen. Fick rådet att vänta några dagar och därefter höja med 0,5 grader per dag för att inte fogen skulle spricka.
På instruktionen till golvvärmen står det att man skall vänta 4 veckor... från vad då?
Plattsättaren sade, 2 veckor efter fogningen.
I instruktionerna på Fiberquicken och fixet står det ingenting om hur länge man bör vänta. Dock står det att det går jättebra att använda det ihop med golvvärme.
Vill ju gärna få på värmen så fort som möjligt, men samtidigt inte förstöra något.
/Martin
Plattsättaren sade, 2 veckor efter fogningen.
I instruktionerna på Fiberquicken och fixet står det ingenting om hur länge man bör vänta. Dock står det att det går jättebra att använda det ihop med golvvärme.
Vill ju gärna få på värmen så fort som möjligt, men samtidigt inte förstöra något.
/Martin
Ingen aning om vad som är rätt och fel men... Vi la klinkers i hallen på golvgips och sökte då efter denna info men hittade inget vettigt. Vi frös också om fötterna och drog igång värmen (T2 quicknet lagt direkt i LIP-fixen) en vecka efter fogning och ökade 0.5 grader per dygn. Har inte haft några problem med sprucka fogar. Dock inget flytspackel i vårt fall...
Allt beror på vad man använt för material. Man får höra efter med fix och fog leverantören. Generellt så är det 28 dar. Men har man bråttom så finns det golv spackel, fix och fog som man kan använda så du kan sätta på golv värmen i princip dan efter.
Meningen är att låta cementen härda utan att vatten avdunstar först.
4 veckor?
Jag startade med min efter 5 dagar. Ökade termostaten från 15 gr till 22 sen med 1 grad per dag. Det har gått 3? år och allt är ok. Elslingorna ligger i flyttspacklet som jag köpte på Hornbach.
4 veckor?
Jag startade med min efter 5 dagar. Ökade termostaten från 15 gr till 22 sen med 1 grad per dag. Det har gått 3? år och allt är ok. Elslingorna ligger i flyttspacklet som jag köpte på Hornbach.
Klicka här för att svara