Mycket enkel fråga egentligen.
Ska Isolera ytterväggarna i mitt badrum,
vilket material lämpar sig bäst för detta.
Är det frigolit eller vanlig gullfiber som är bäst för detta?

Vad jag förstått så har de i princip samma isoleringsvärde men jag tänker att frigolit inte binder upp fukt, trotts att de är helt enligt reglerna med tätskikt osv så kommer man väl aldrig ifrpn att ånga kan komma in.

Sedan har jag en annan fråga, taket ska ju sättas en skiva på. Skall det vara vanlig gips eller även det vara av ny standardplatta den stenskivan. (Vet ej namnet på den.)

G
Använd vanlig gullfiber eller stenull, isolera med cellplast är ju verkligen att krångla till det.
Sen är ju en regel också att inte använda en till fuktspärr bakom den fuktspärr du sätter i form
av våtrumstapet eller tätskiktsmassa

Principen i ett badrum är ju att det är fuktspärrar på golv och vägg, fuktig luft skall transporteras genom en s.k pax fläkt som sitter i yttervägg eller en fläkt som är kopplad
till ett FTX system.

går bra med vanlig gips i taket. kör med våtrums systemet som målarna använder så blir det bra. :)

Paul-Staffanstorp
Cellplast är ju verkligen inte smidigt att isolera med då du garanterat inte får det riktigt tätt och får du det riktigt tätt så har du ju automatiskt två diffussionsspärrar vilket man inte ska ha...
Vanlig isolering är klart det bästa och isolerar kanon samtidigt som den dock andas också.

Vanlig gips i taken målad med våtrumsfärg och inga mineritskivor som jag antar att du syftade på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.