T
Nu är det ju skillnad på "kan" och "får" : )

tank77 skrev:
Nu är det ju skillnad på "kan" och "får" : )
En besiktningsman "kan" ju föreslå alternativ men "får" han föreslå en lösning som inte är godkänd? Det är ju ganska stor skillnad på att fixa 50x50cm eller att riva upp hela golvet..

T
Bricco skrev:
En besiktningsman "kan" ju föreslå alternativ men "får" han föreslå en lösning som inte är godkänd? Det är ju ganska stor skillnad på att fixa 50x50cm eller att riva upp hela golvet..
Tycker jag inte, du försvagar ju konstruktionen i och med en skarv så nära brunnen!

Vi har samma problem i vårat badrum på första våningen. Jag tog bort klämringen, torkade ur nogrannt runt kanten på brunnen och precis under kanten på mattan. På med massa silikon, ner med klämringen igen och ytterligare silikon. Det har inte förvärrats sen dess. En temporär fix tills vi tar tag i att renovera badrummet.
Inte något att rekommendera kanske men för att lösa det tillfälligt så funkar det, man får dock hålla koll så det inte blir värre för då är det inte tätt. Fördelen vi har är väl att det inte är något bjälklag under utan bara betongplatta.

Så här gjorde jag (betonggolv):

Tag bort klämringen. Värm försiktigt mattan med varvluftspistol runt brunnen tills kanterna på mattan som går ner i brunnen går att vika uppåt istället. Jobba från brunnen och för in distanser mellan matta och golv. Känn efter med en tjock ståltråd eller dylikt hur långt in mattan har släppt. Sätt in en kupefläkt (luta mot brunnen) några dagar (eller längre) tills det är absolut torrt. För in golvlim med ståltråden eller annat verktyg. Tag bort distanserna, försök få in lim även där de har suttit, och belasta golvet med vad som finns tillgängligt (i värsta fall genom att vandra runt barfota under limmets torktid). Är mattan stel och vägrar att ligga an kanske man kan värma lite försiktigt med varmluftspistolen. När limmet torkat ordentligt, värm mattan igen runt brunnen och vik ner den i golvbrunnen. Lägg på lite försegling (liten tub med accetonluktande "fogkräm" - hette något med aqua tror jag) och sätt fast klämringen hårt. Försegla slutligen en extra gång vid mattans kant.

Detta har hållit bra under 10 års tid.

Denna metod fungerar förstås bara om släppet är någorlunda lokalt och om vattnet inte har förts kapilärt vidare mot vägg.

Pen

• Gilla
haha5810
  • Laddar…
En liten uppdatering: Har precis fått skadan besiktigad av företaget Humidus, som är anlitade av BRF.

Enligt besiktningsmannen så är det ännu inte tal om någon stor skada. Fukten verkar inte ha spridit sig. Enligt besiktningsmannen räcker det med att badrumsmattan byts ut. Enligt honom så är huset såpass nytt (byggt 1990) så att man därför inte behöver byta ut kakel på väggar.

Han säger att det normala är att BRF/försäkringsbolag står för rivningen. Och att vi själva får bekosta det nya golvet.

Och som vanligt blir det några frågor på det (som besiktningsmannen inte kunde svara på):

Det är ca 4,5 kvm. Vad kan ett nytt golv kosta?

Om det går att byta ut bara golvet så borde vi väl kunna lägga in klinkers på en gång?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.