Avloppet till handfatet i vårt badrum har hamnat fel i grunden. Det har hamnat utanför väggen istället för i väggen som det skulle vara. Men det är inte tillräckligt långt ut för att följa regler för avlopp i golvet.

Rörmokaren har försökt att lösa det genom att bila ner en del och sedan böja in det i väggen. Men böjen sticker upp dryga 3 cm och det krävs en himla massa flytspackel för att det ska hamna under kaklet.

Försöker komma på andra lösningar som att göra en upphöjning på golvet under kommoden men känner mig inte så idérik som jag brukar och jag vill ju att det ska vara snyggt. Som att det är tänkt från början och inte en nödlösning.

Någon som har en idé om vad vi kan göra?

Kan du inte bila upp mer? Det är bättre att göra rätt från början än att kombinera sen med konstiga lösningar.

Ska ringa rörmokaren på måndag och se vad han säger. Det är ju såklart vad jag tycker skulle vara bäst, men jag har fått för mig att han bilat så mycket som det går.

Bilat för hand? Man kan bila så mycket att det går att byta ut delar! Förkorta, förlänga...

Tag foto på det innan han blåser dig (kan hända eller?).

Men om du har en kommod, kommer det bara att synas om man böjer sig ner och tittar under kommoden.

Kan man låta väggen gå ut några cm så att röret går inuti knölen som sticker ut ifrån väggen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.