jag borrar hål i badrumsgolvet för att fästa fixturen till vägghängda toaletten.

pluggen är 70mm och jag vill bara borra 50 för att inte komma djupare än i golvspacklet.

jag måste alltså kapa pluggen 20mm.

spelar det någon roll vilken ända av pluggen man kapar bort?

Måste du borra i golvet över huvud taget?

ja jag måste borra i golvet (redan borrat) toa fixturen kräver skruv i golvet (HAFA)

IFÖs fixtur är bättre den kan skruvas i väggen - men nu har jag HAFAs fixtur.

spelar det någon roll vilken ända av pluggen man kapar bort?

Det beror ju på vilket fabrikat av plugg du använder. Vissa har ju en tydlig cylinder i toppänden som så att säga håller ihop pluggen, kapar du bort den så blir det bara plastflisor kvar att stoppa i hållet. En del plugg är ju gjorda så att det är längst in som expansionen blir störst, det bör man inte heller kapa bort.

Jag skulle nog skruva i en skruv i pluggen "i luften" och se hur den expanderar och försök behålla den del som expanderar mest.

Paul-Staffanstorp
Jag vet inte vad det är för mastodontpluggar du skaffat men typ Gunnebos bruna 8mm pluggar är ju knappt mer än 40mm och räcker länge.

Dock är det ju en värdelös lösning med att tvingas fästa den i golvet vilket man även kan göra med Ifös än om det inte behövs.

falegname
Använd pinnskruvexpander istället.

det följde med skruv och plugg 10mm.

jag testade och kapade i den sidan som man skruvar in skruven - och det verkar funka - kunde skruva fast bra i golvet.

håller med om att det är dåligt att behöva skruva i golvet - får hoppas att silikonet hjälper - plus att det inte ofta kommer vatten till den delen av golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.