Hej. Jag bor i en bostadsrättslägenhet, och kaklet i badrummet vid duschhörnet har lossnat från väggen så när man knackar på det ramlar det ut fix lr vad det nu är längst ned mot golvet där kaklet slutar.Jag pratade med värden och vaktmästaren kom med ett instrument och skulle fuktmäta, men som jag förstod det så är det alltid mer eller mindre fukt bakom plattorna när man nyligen duschat, Föreningen har en bostadsrättsförsäkring och en försäkringsman kom och tittade.Han sa åt mig att plocka bort plattorna som sitter löst och sedan fuktmäta igen, och om det inte var fukt innanför tätskiktet så var det bara att sätta upp nya plattor igen. Och var det fukt innanför tätskiktet så var det en försäkringssak, att dem står för kostnaden att torka ur väggen. Men att jag sen får stå för ett helt nytt badrum som jag fattade det, när det inte går att laga ett "hål" i tätskiktet, vattenrören som är fästa i väggen just där plattorna sitter löst.badrummet är gjort för ca 14år sedan så inga garantier finns längre.

Någon som har varit med om något liknande och har något förslag på hur jag ska gå tillväga?
Alla tips välkomnas!

HAR liknande händelse, tag kontakt med ditt försäkringsbolag be dom titta på det, du lär få stå för en del kostnader själv med tanke på åldern på badrummet, sen räknar försäkringsbolaget ut vad dom täcker + självrisk samt vad du skall stå för. DOKUMENTERA ALLT maila försäkringsbolag osv be få skriftliga handlingar fotografera!!!!

Om det är en skada som beror på läckande avlopps- eller vattenrör så är det ett försäkringsärende. Är det inte det utan ett dåligt fungerande tätskikt så blir det nog som försäkringsmannen sa; de står bara för kostnaden att torka upp efter vattenskadorna vilket sannolikt är en försumbar del av alla kostnader.

Plast är billigare än kakel.

Okay, det tycker jag är en typisk grejj man vill kunna försäkra sig emot. Nu när jag antagligen får stå för kostnaden själv..Eftersom jag bor i bostadsrättslägenhet så vill jag gärna ha badrummet riktigt gjort, med garantier och sånt.. Men kan jag riva kakel och spacka upp väggarna. Sen anlita en firma som flyter golvet med fall mot brunnen, och gör tätskitet. Så man får papper på att det är OK, sen fixar man plattsättningen svart, jag har en bekant som jag kan byta lite tjänster med.

Om skadan inte beror på läckande rör så kan det bara vara tre andra typer av fel; byggfusk, materialfel eller yttre åverkan. Materialfel är ovanligt på ett tätskikt. Skador pga yttre åverkan TROR jag att försäkringsbolagen ersätter. Då återstår byggfusk. Det skulle bli dyra försäkringar om försäkringsbolagen ersatte byggfusk!

Skall det vara ngn. vits med pappren så skall firman göra även plattsättningen. Tätskiktet är ett system, där allt skall passa ihop, även kakelfixet.

hempularen skrev:
Skall det vara ngn. vits med pappren så skall firman göra även plattsättningen. Tätskiktet är ett system, där allt skall passa ihop, även kakelfixet.
Ja det är nog inte många firmor som går med lämna garanti på tätskiktet om man inte får sätta plattorna. För övrigt är själva arbetskostnaden för plattsättningen en ganska lite del i sammanhanget. Ett normalt badrum tar mellan 10-15 arbetsdagar från start till mål och då är 2-3 av dessa plattsättning.

Okay, tack för svaren.. Mitt badrum är 2x1.7m , hur mycket ska man räkna med att det skulle kosta att göra om. När jag river och spacklar upp väggarna själv, nått mer tror jag inte man kan göra själv?, vvs och el har jag vänner som fixar.Fast elementet måste bort under tiden, och det är väll samma rör som alla 7 våningar ovanpå mig, måste man tömma hela systemet för att plocka ned elementet, när jag inte har ballofix eller nå liknande som jag just kan stänga av till min lägenhet..

Har hört talas om att vissa VVSare har en maskin som fryser röret och kan då plocka bort elementet och sätta proppar så det blir tätt och du slipper tömma ur allt vatten ur systemet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.