6 984 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Laga vattenskada i golv?
Hej
Vårt badrum som är byggt enligt PERs 99:1 har tyvärr fått en vattenskada i golvet. Under en klinkersplatta fanns det för lite "stödmaterial" vilket resulterade i att vatten kunde läcka igenom när tätskiktet (?) brast.
Går det att laga golvet utan att riva väggarna? Helst vill vi ha nytt klinkergolv, men även plastmatta kan fungera....
Mvh
Janne
Vårt badrum som är byggt enligt PERs 99:1 har tyvärr fått en vattenskada i golvet. Under en klinkersplatta fanns det för lite "stödmaterial" vilket resulterade i att vatten kunde läcka igenom när tätskiktet (?) brast.
Går det att laga golvet utan att riva väggarna? Helst vill vi ha nytt klinkergolv, men även plastmatta kan fungera....
Mvh
Janne
Ni har träbjälklag antar jag? Om tätskiktet har brustit under plattan på golv måste det bero på att golvet är för klent uppbyggdt och rört sig så pass mycket att tätskiktet brustit. Mycket svår uppgift att fixa till ,om inte omöjlig utan att riva hela badrummet. Man vet ju inte hur stor sprickan är, och det lär nog med sannolikhet hända igen om man inte gör om det från grunden. Är helt andra rekommendationer och förordningar gällande keramik i våtutrymmen än våtrumsmatta. Låg det en våtrumsmatta innan ni renoverade badrummet? Togs golvet upp och förstärktes? Hur förankrades brunnen? om nytt spån lades, limmades skarvarna? det finn hur många frågor som helst man kan ställa. Men mitt svar är, JA du måste riva och göra om. Sen vem som står för kostnaden av detta är en annan femma. Är det en firma som gjort jobbet har han en ansvarstid på 10 år, men bevisbördan blir han av med efter 5 år. Tiden efter det måste ni kunna påvisa att uppenbara fel gjorts i konstruktion av entreprenören vilket lett till vattenskadan. Får hoppas det löser sig.
Hej,
Jag kan absolut ingenting själv inom området.
Besiktningskillen från (kakelrådet) anser att skadan beror på att en klinkerplatta bakom toastolen inte hade ordentligt underlag. Fuktspärren var ok men gick antagligen sönder pga dåligt underlag.
Idag kontaktades jag av en entreprenör som säger att det GÅR att laga golvet. Man river plattor nära skadan och lagar fuktspärren alt att man river nedersta varvet på alla väggar och bygger om golvet helt.
Jag gissar att det inte är ok enl branscreglerna, men kan det ändå fungera att göra så?
Kan man någonstans kontrollera om entreprenören har våtrumsbehörighet?
Mvh
Janne
Jag kan absolut ingenting själv inom området.
Besiktningskillen från (kakelrådet) anser att skadan beror på att en klinkerplatta bakom toastolen inte hade ordentligt underlag. Fuktspärren var ok men gick antagligen sönder pga dåligt underlag.
Idag kontaktades jag av en entreprenör som säger att det GÅR att laga golvet. Man river plattor nära skadan och lagar fuktspärren alt att man river nedersta varvet på alla väggar och bygger om golvet helt.
Jag gissar att det inte är ok enl branscreglerna, men kan det ändå fungera att göra så?
Kan man någonstans kontrollera om entreprenören har våtrumsbehörighet?
Mvh
Janne
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Det finsn en lista på bkr.se över alla företag som är certifierade.
Metoden är klart tveksam.
Om vi antar att hela golvet skall rivas och göras om så är ju frågan hur mycket dyrare det blir att göra om resten också och få det helt enligt reglerna.
Metoden är klart tveksam.
Om vi antar att hela golvet skall rivas och göras om så är ju frågan hur mycket dyrare det blir att göra om resten också och få det helt enligt reglerna.
Ja, pratar vi om att underlaget är dåligt så handlar det ju om materialet under tätskikt. Hur vet ni att ni har fått en fukt skada?
Klicka här för att svara