4 276 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Fuktspärr på golvet, innan eller efter kakling av vägg?
Hej.
Håller som bäst på att fuktspärra väggarna just nu med Kiiltos foilesystem.
Dock har jag för mig att jag sett här på forat att många förespråkar kakling av vägg innan golv, och att man då för att inte ha sönder tätskiktet väntar med det på golvet tills det är klart på väggarna.
Men, Kiiltos foilesystem vill ska ju ha "innerhörn" monterat på folien, och det är ju svårt att få dit när kaklet är på plats... ska man spara nedersta raden av kaklet och sätta det när man tätat klart golvet?
Det känns ju som om man inte vill hålla på och kakla väggarna med tätskiktet bart på golvet...
/Martin
Håller som bäst på att fuktspärra väggarna just nu med Kiiltos foilesystem.
Dock har jag för mig att jag sett här på forat att många förespråkar kakling av vägg innan golv, och att man då för att inte ha sönder tätskiktet väntar med det på golvet tills det är klart på väggarna.
Men, Kiiltos foilesystem vill ska ju ha "innerhörn" monterat på folien, och det är ju svårt att få dit när kaklet är på plats... ska man spara nedersta raden av kaklet och sätta det när man tätat klart golvet?
Det känns ju som om man inte vill hålla på och kakla väggarna med tätskiktet bart på golvet...
/Martin
Ja om golvet inte är 100% vågrätt överallt så är det lättare att sätta en läkt vågrätt som stöd, sen skär man sista plattan så den passar mot golvet. Mät in mot taket så att den näst understa raden börjar så att du för schysst fördelning av plattor uppåt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som hemmapulare kan man ju annars ta sig tiden att lägga golvet före väggarna och får då den snyggare fogen i golv/väggvinkeln...
Att många hantisar väljer att avsluta med golvet är nog mer för att ifall de börjar med golvet på morgonen och är klara till lunch så kan de inte göra mer i badrummet den dagen...
Detta kan man ju lösa med att ha koll i sin planering och då köra på ett annat jobb men vissa fixar inte sådan planering...
Själv lägger jag golvet först och sedan täcker jag detta med mjölkpapp som tejpas fast fram till 20mm från väggen inför kaklingen av väggarna och detta funkar ypperligt bra...
Att många hantisar väljer att avsluta med golvet är nog mer för att ifall de börjar med golvet på morgonen och är klara till lunch så kan de inte göra mer i badrummet den dagen...
Detta kan man ju lösa med att ha koll i sin planering och då köra på ett annat jobb men vissa fixar inte sådan planering...
Själv lägger jag golvet först och sedan täcker jag detta med mjölkpapp som tejpas fast fram till 20mm från väggen inför kaklingen av väggarna och detta funkar ypperligt bra...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Tack för det svaret. Jag gör precis som dig Paul men jag har ibland undrat varför hantverkarna kaklar väggarna först då det normalt är lättare att få snygg fog i golv/väggvinkeln om man lägger golvet först men nu fick jag svaret. En duktig proffsplattis har ju förövrigt inga problem att få till golv/väggfogen oavsett i vilken ordning det görs men väggen först går ju faktiskt snabbare. Som hempulare är ju snabbhet sällan prio 1.Paul-Staffanstorp skrev:Som hemmapulare kan man ju annars ta sig tiden att lägga golvet före väggarna och får då den snyggare fogen i golv/väggvinkeln...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju faktiskt som så att det är mycket lättare att mäta till yttre plattorna på golvet än att mäta till nedersta väggplattan också eftersom man måste vrida ned huvudet ganska mycket för att kunna läsa av tumstocken riktigt bra.
En annan anledning till att golvet oftast läggs sist är ju för att om man lägger det dag 1 så kan det vara vanskligt att belasta det dag 2 vilket gör att man inte vill börja på väggarna förrän dag 3 för att vara på säkra sidan.
De som kör med löpandeband-principen har inte tid till denna dags uppehåll och väljer således nog helst att sätta väggarna först.
Själv gör jag så mycket annat än just badrum och plattsättning så jag kan alltid göra något annat dag 2.
En annan anledning till att golvet oftast läggs sist är ju för att om man lägger det dag 1 så kan det vara vanskligt att belasta det dag 2 vilket gör att man inte vill börja på väggarna förrän dag 3 för att vara på säkra sidan.
De som kör med löpandeband-principen har inte tid till denna dags uppehåll och väljer således nog helst att sätta väggarna först.
Själv gör jag så mycket annat än just badrum och plattsättning så jag kan alltid göra något annat dag 2.
Klicka här för att svara