10 587 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
2 st dusch väggar (glas) på rak vägg hur får man det stabilt?
Hej.
Nu har jag kommit en bra bit på väg i min badrumsrenovering.
Men jag har problem.
Jag ska ha duschen mitt på en rak vägg och jag har först tänkt att ha en fast uppbyggd vägg och en glasvägg men nu lutar jag åt att ha 2 st glasväggar istället.
Men hur fäster man dom så det blir stadigt?
Helst inte stag mellan glasväggarna och sen stag mot ytterväggen.
Blir det för gingligt med stag bara mellan glasväggarna?
Lägger med min fina planlösningsskiss och en bild på väggen.
Nu har jag kommit en bra bit på väg i min badrumsrenovering.
Men jag har problem.
Jag ska ha duschen mitt på en rak vägg och jag har först tänkt att ha en fast uppbyggd vägg och en glasvägg men nu lutar jag åt att ha 2 st glasväggar istället.
Men hur fäster man dom så det blir stadigt?
Helst inte stag mellan glasväggarna och sen stag mot ytterväggen.
Blir det för gingligt med stag bara mellan glasväggarna?
Lägger med min fina planlösningsskiss och en bild på väggen.
Nu fattar jag inte din ritning, syns lite dåligt, men vår duschvägg i glas sitter fast i väggen i ena änden, i andra änden så går ett stag upp mot taket å pressas sen upp med en ställbar fot mot golvet.
I lgh så hade vi svängdörrar å det va bra mycket bättre än en fast glasvägg.
Edit:
paratar vi om samma sak? Jag har alltså en glasskiva - vägg. Skall du ha glasblock?
I lgh så hade vi svängdörrar å det va bra mycket bättre än en fast glasvägg.
Edit:
paratar vi om samma sak? Jag har alltså en glasskiva - vägg. Skall du ha glasblock?
Jag vet inte om vi menar samma sak Nose 
Om du tittar på vänstra sidan av ritningen så ser du duschplatsen, den är ritat med en fast vägg på högra sidan och glas vägg på vänstra sidan. Men för att det skall bli lite luftigare och ljusare så försöker jag få till det med två glasväggar istället, inga glasblock.
Men problemet som jag ser det är stabiliteten.
med glasvägg menar jag alltså glasskiva
Om du tittar på vänstra sidan av ritningen så ser du duschplatsen, den är ritat med en fast vägg på högra sidan och glas vägg på vänstra sidan. Men för att det skall bli lite luftigare och ljusare så försöker jag få till det med två glasväggar istället, inga glasblock.
Men problemet som jag ser det är stabiliteten.
med glasvägg menar jag alltså glasskiva
Vi har en glasskiva som går rakt ut från väggen. Ca. 2 meter hög och 80cm bred. Den är fastsatt i väggen med tre st fästen som är skruvade och i golvet med två fästen som är limmade (för att inte göra hål i tätskiktet). Det finns inget stag upp till taket eller mot nån annan vägg. Det fungerar bra ändå. Visst är glasväggen inte stum när man tar i den utan "svajar" litegrann. Har haft glasväggen i flera år och t.o.m. ramlat mot den och den är stabil och bra. Enligt glasmästaren är detta den mest vanliga uppsättningen.
På INR (www.inr.se) har de ju en del alternativ. Vet inte om någon av deras färdiga lösningar passar perfekt till det du är ute efter men jag tror att de kan skräddarsy lösningar också så det är ju bara att kolla med dem hur de skulle göra i ditt fall.
Invitrea (http://www.invitrea.se/) har också en del lösningar, och deras väggduschar har i alla fall bara ett litet snedstag inuti duschen mot den vägg som duschen står vid (kolla på deras väggduschar så ser du hur jag menar). Så några enorma mängder stag ska det inte behövas i alla fall.
Jag tycker också att det borde bli stadigt med stag rakt upp i taket och infästning i golvet, ser inte varför det skulle röra på sig.
Invitrea (http://www.invitrea.se/) har också en del lösningar, och deras väggduschar har i alla fall bara ett litet snedstag inuti duschen mot den vägg som duschen står vid (kolla på deras väggduschar så ser du hur jag menar). Så några enorma mängder stag ska det inte behövas i alla fall.
Jag tycker också att det borde bli stadigt med stag rakt upp i taket och infästning i golvet, ser inte varför det skulle röra på sig.
Ibland är man ju så korkad så klockorna stannar.
Var ute och tittade på lite duschväggslösningar och då såg jag direkt hur det skulle vara.
http://www.inr.se/sv/tips-badrum/badrumsplanering-bygga-renovera-badrum/
Kolla på hur glasskivan är infäst, det är ju såna infästningar jag ska ha naturligtvis.
Genom att glasskvivan får stöd både i golv och tak så blir det tilläckligt stabilt.
Att det plaskar lite vatten utanför gör ingenting, hellere det än tätningar som blir snuskiga efter ett tag.
Var ute och tittade på lite duschväggslösningar och då såg jag direkt hur det skulle vara.
http://www.inr.se/sv/tips-badrum/badrumsplanering-bygga-renovera-badrum/
Kolla på hur glasskivan är infäst, det är ju såna infästningar jag ska ha naturligtvis.
Genom att glasskvivan får stöd både i golv och tak så blir det tilläckligt stabilt.
Att det plaskar lite vatten utanför gör ingenting, hellere det än tätningar som blir snuskiga efter ett tag.
Det är just sådana infästningar vi har i våra duschväggar. Det är ungefär 1½ cm mellanrum mellan vägg och glasskiva och ca 2 cm mellan golv och glasskivan. Det rinner inte ut något vatten alls på golvet utanför eftersom vårt fall mot golvbrunnen börjar 5cm utanför glasväggen. Det skvätter inte heller ut något i mellanrummet vi väggen om man inte står och sprutar vatten direkt där. Håller med om att det är underbart skönt att slippa äckliga lister som skall hållas rena.johanfl skrev:Ibland är man ju så korkad så klockorna stannar.
[länk]
Vår glasvägg går inte upp i taket och som jag skrev i förra inlägget så är väggen tillräckligt stabil. Vad som rekommenderas är att man har åtminstone härdat glas och tillräckligt tjockt (8mm).
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
tank77 skrev:
Hur länge sitter SealGuard kvar? Kan ju inte vara i evigheter iaf
Och om inget fäster på det låter det rätt "giftigt/farligt" om än fantastiskt
Kanske ett alternativ om man väljer lister iaf och spraya på dem noggrant. Lättare att hålla rent vid dem precis då. Med små barn i huset kan jag riktigt se framför mig hur de står och spolar med duschen precis i springan mellan vägg och vägg
Klicka här för att svara