Jaha.
Nu börjar komma till fogningen av klinker på golvet i badrummet.
Jag har svarta 30x30 och vill helst inte ha ett rutnät, när man läser lite inlägg så säger en del att svart fog lakas ur och blir flammig med tiden och en del att den inte gör det.
Hur hållbar (färg) är svart fog?

Inte så värst hållbar. Rekommenderar det inte.

Jag tror mer att det är kalken i vattnet som gör att fogarna blir flammiga snarare än att färgen i sig lakas ur. Ett tips för att skydda dem är att behandla med fogskydd så att de blir vattenfrånstötande med t.ex:
http://www.kiilto.se/attachments/1/3/white_papers/FOGSKYDD%20Produktblad.pdf
Har själv gjort det på mörka fogar (dock ej kolsvarta) och de har inte blivit flammiga. Tänk skyddet slits med tiden och att du kanske får lägga en ny applicering vart eller vartannat år.

Använd absolut inte mer vatten än på instruktionen när du fogar, och torka inte bort fog med en massa vatten, då kan det bli missfärgat. Jag torkade bort överflödig fog alldeles för snabbt och med för mycket vatten, den blev flammig och grå.

Bästa sättet att ta färgen ur fogen är att torka med för mycket vatten när man fogar. Det är svårt som nybörjare (mig) att torka av fogen utan att förlora färg. Åldersbeständighet vet jag inte men ett bra tipps är nog att dra på fogskydd.

Det är hantverkare som ska foga men kanske en antracitgrå färg är bättre?

Använd inte Weber iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.