Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Har varit på ett jobb där jag nu är tvungen att fästa en liten mosaikbit som jag varit tvungen att pilla bort. Hur ska man göra för att göra det? Hörde att det ska finnas någon tub med fix eller dyl. som man kan kleta dit osv. Vad kan det vara?
Mosaikbiten sitter ovanför en spegel.
//Patrik
Mosaikbiten sitter ovanför en spegel.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag använde silikon vid tillfället, det uppskattades inte av kunden. Så nu letar jag efter en bättre lösning för att hålla kunden på gott humör. 
//Patrik
//Patrik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Då kunde du ju fråga kunden varför det inte var ok... :SPatrik_Hed skrev:
Vad som helst som har en limmande effekt funkar ju alldeles utmärkt och hade inte kunden sett det så vad skulle han sagt då ?? :x
Man blandar inte upp fix för att sätta dit en liten mosaikbit... :O
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ahm, på så sätt. Saken är den att bakom den mosaikbiten kommer rörutloppet för trådarna till lampan ut som sitter en bit upp. När jag försökte limma dit den igen så låg ju trådarna bakom och fjädrade emot lite så när silikonet hade torkat så buktade mosaikbiten ut lite. Men jag får väl testa silikon igen då kanske, eller smältlim som Byggare henke föreslog. Det torkar ju lite snabbare så då kanske man kan stå och trycka på mosaikbiten tills att limmet stelnat ordentligt..
Synd att plattsättaren skulle kakla över rörutloppet från början..
//Patrik
Synd att plattsättaren skulle kakla över rörutloppet från början..
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ja, man kan ju tycka det, men det var ingen elektriker inblandad vid badrumsrenoveringen.Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, jag förstår det. Kan ju förklara lite lätt att det sitter en spegel ovanför handfatet. Runt spegeln är det en ram av mosaikbitar och sedan sitter en spottskena ovanför.
Mosaikbiten i mitten ovanför spegeln är den aktuella biten.
Rörutloppet kommer ut bakom mosaikbiten och FK:n är dragen uppåt i ett litet spår och in i lampan.
Funderar på om man ska be kunden stå med medans man fixar till det kanske så ser han hur pilligt det är att få till det bra och även problematiken i och med att det gjorts som det gjorts.
Kanske han har större förståelse om det inte blir 100 % bra, utan bara 98 %.
//Patrik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Antar att det är kunden som "snålat" och inte ville ha ändrat elen i samband med renoveringen och då blir det ju tyvärr så här men då får de ju också acceptera den lösningen du gör och passar det inte kan de ju göra det själv.
Jag förstår vilket meck det är med sånt skit... mindre kul...
Det kan ju vara jättesvårt om kablarna ligger ivägen så du får nog försöka gröpa ur bakom kablarna så att du kan trycka dem längre in...
Jag förstår vilket meck det är med sånt skit... mindre kul...
Det kan ju vara jättesvårt om kablarna ligger ivägen så du får nog försöka gröpa ur bakom kablarna så att du kan trycka dem längre in...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jo, precis. Jag får försöka med något sånt. Uppdaterar sen om hur det gick. 
//Patrik
//Patrik
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
Äh?
Det kan ju knappast vara ditt fel eller ditt problem om du inte varit inblandad från början?
Om inte kunden nöjer sig med att du limmar dit biten med liten silikon så meddela vänligt men bestämt att kunden kan ta upp problemet med den som skapat det från första början.
Det kan ju knappast vara ditt fel eller ditt problem om du inte varit inblandad från början?
Om inte kunden nöjer sig med att du limmar dit biten med liten silikon så meddela vänligt men bestämt att kunden kan ta upp problemet med den som skapat det från första början.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jo, egentligen, men då får man väl en grinig kund efter sig. Då är det bättre att avvara en timme och åka dit och fixa det så har man en chans att få återkomma. Jag vet att det är mer eljobb där och kunden var i övrigt nöjd och så. Man får tänka lite långsiktigt.RobZombie skrev:
//Patrik
Det är helt rätt tänkt. Men man får känna av så att det uppskattas av kunden och att där verkligen finns en möjlighet att det kan leda till mer jobb.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Så där, i fredags var jag ut till kunden och fixade till det. Fick lite fix av en kakelbutik som ligger grannar med firman och använde limpistol för att fästa mosaikbiten.
Jag limmade och min praktikant fick blanda fix i en plastmugg och kleta dit.
Det blev ju faktiskt lite bättre efteråt.
:blushing:
Så här såg det ut första gången vi fixade det.
Så här såg det ut under. Var lite lättare att limma dit biten nu när trådarna satt fast av det gamla silikonet.
Slutresultatet.
//Patrik
Jag limmade och min praktikant fick blanda fix i en plastmugg och kleta dit.
Det blev ju faktiskt lite bättre efteråt.
Så här såg det ut första gången vi fixade det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut under. Var lite lättare att limma dit biten nu när trådarna satt fast av det gamla silikonet.
Logga in
Skapa konto
Slutresultatet.
Logga in
Skapa konto
//Patrik