Jag måste fråga er om råd.

Jag håller på med en större utbyggnad där det kommer att vara ett loft. Under detta loft blir det ett badrum på ca 18kvm.

Nu är min fråga när jag isolerade golvet på loftet i detta fallet också taket till badrummet så har jag ingen plast utan håller uppe isoleringen med 22*70 regler 30cc,

Är detta rätt att man inte skall ha plast även i taktet på badrummet?
Sen vill jag också fråga om man kan ha vanlig gips i taket?

Tycker det finns massor av info om badrummets väggar men inget om hur man går till vägar på taket.
Kan också säga att när jag är klar med taket kommer jag att sätta våtrums gips sedan kommer en fackman att göra resten så som flytt spackla, tätskikt, kakla.

Så dela gärna med er av era kunskaper och erfarenheter i denna djungel. :)

/Christian

Anledningen till att det inte finns någon info om tak är att det inte omfattas av branschreglerna

Blir det vanlig isolering ï bjälklaget eller spån/cellulosa?
Ska du ha vanlig isolering bör du nog plasta taket för att förhindra att vattenånga går upp i isoleringen, dra ner plasten bakom våtrumsgipsen en bit.
Ja du kan ha vanlig gips i taket, målas med våtrumsfärg för bästa resultat

Spackla INTE plattskarvar med tex våtrumsspackel, ska vara cementbundet spackel och det ska du kanske överlåta till fackmannen

Ok tack för svar.
Det är vanlig isolering i bjälklagret upp till loftet.
Men vad jag inte förstår är att man absolut inte får har plast på väggarna i badrummet men att man då får ha det i taket vet du hur det hänger ihop?

Men ligger mycket i det du säger vill bara försöka reda ut alla begrepp.

Mvh >Christian

nino skrev:
Anledningen till att det inte finns någon info om tak är att det inte omfattas av branschreglerna

Blir det vanlig isolering ï bjälklaget eller spån/cellulosa?
Ska du ha vanlig isolering bör du nog plasta taket för att förhindra att vattenånga går upp i isoleringen, dra ner plasten bakom våtrumsgipsen en bit.
Ja du kan ha vanlig gips i taket, målas med våtrumsfärg för bästa resultat

Spackla INTE plattskarvar med tex våtrumsspackel, ska vara cementbundet spackel och det ska du kanske överlåta till fackmannen
Ursäkta att jag kapar tråden men varför ska man inte använda våtrumsspackel? Jag trodde våtrumsspackel var framtaget för just våtrum? Om jag inte minns fel så säljer väl bygghandeln våtrumsspackel för att spackla gipsen i våtrum? Eller är det skillnad vilket spackel man skall ha om man använder vanlig kartonggips kontra våtrumsgips?

Plast i väggarna ska det inte vara mot yttervägg eftersom Du då får ett utrymme mellan tätskikt och plast som inte kan ventilera fukt. Övriga väggar sätter man inte plast i nåt rum vad jag vet.

Plast i tak ska Du ha för att förhindra vattenånga från att tränga upp i isoleringen, det skulle jag rekommendera dej att göra om.

Det samma som jag tänkte ytterväggar skall väl alltid vara inkläda i plast utom i våt utrymmen.
Då skall jag se över detta och lägga om har satt regler bara som håller uppe så det det är ju bara att ta bort dem och plasta in det.

Tack för bra svar
/Christian

man kan ha plast i ytterväggar det är ingen fara med de nya täta tätskikten
våtrumsspackel är till för plastmatta, det orkar inte hålla tyngden av keramiken

nino skrev:
man kan ha plast i ytterväggar det är ingen fara med de nya täta tätskikten
Jo, det stämmer iofs enl de regelverk som gäller just nu, så tillåtet är det.

Men med tanke på att reglerna för badrum ändras varje kvartal så är det inget jag skulle räkna med att det är korrekt om ett år :rolleyes:

Och oavsett om nåt provningsinstitut just nu hävdar att just det sättet är väldigt bra så innebär det att man får ett utrymme inne i väggen som har tätskikt på bägge sidor och det är ju knappast nåt positivt med det så jag skulle inte bygga så ändå.

7ggr på 23år...
men jag förstod att du överdrev

nino skrev:
7ggr på 23år...
men jag förstod att du överdrev
Jo lite kanske ;) men flera av ändringarna har väl varit i slutet av dom 23 åren va? Ändringar i regelverken har tagits upp flera ggr här på forumet under dom år jag varit aktiv så upplevelsen är att det varit ofta på slutet.

Och vissa konstruktioner känns så där lagom bra även om dom just nu är godkända och anses fungera, det här är en av dom som jag är skeptisk mot utan att för den skull vara nån expert.

-99 -07 -10 är dom senaste ändringarna hittils
men visst känns det som om det är ganska ofta... kan vara för att det har varit övergångsperioder

Så länge allt är tätt är det nog ok, men är det hål i plasten tex blir det kanske problem
den som lever får se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.