Vi har idag en dusch som är 80x80cm som vi ska bygga om. I processen byter vi ut en av de fristående väggarna till en glasskiva för lite mer flärd och ljusinsläpp. Vi hade tänkt oss en frostad glasskiva. Vad är bra att tänka på? Vad finns det för olika typer av glas att välja?

Härdat glas tål ju lite mer stryk, men går det sönder blir det ju bara molekyler kvar...

Finns det andra typer av glas? Om man inte härdar det går det väl lättare sönder antar jag? Eller kan det finns någon typ av glasaktig plast?

Förslag och synpunkter tas gärna emot. Det ska göras lite hål i väggen för fäste av toarullshållare och de måtten har vi inte förrän hantverkaren satt igång. Vi ska ha en vägghängd WC och jag kan inte en gissa var den kommer att hamna i förhållande till väggen sett till höjd, djup m.m. Valet av material och utförande påverkar förmodligen leveranstiden och jag kan ju egentligen inte beställa väggen förrän hantverkaren påbörjat badrummet... Moment 22 :)

Tillverkas det nåt av annat än härdglas? Om det går sönder och blir skärvor när man står där naken och blöt kan man ju bli strimlad! Det verkar ju vansinne...

Tips, välj gärna en glasvägg med så lite lister som möjligt! De är jobbiga att göra rent ordentligt.

Som du skriver, härdat glas blir små-bitar, vilket är bra då dessa är ganska ofarliga att landa/trampa på.
Värre är det med vanligt glas som blir som långa vassa knivar, inget bra alls. Inget bra att ramla in/genom kan ge svåra skärskador.
Välj härdat glas.
Frostningen på utsidan så blir det lättare att hålla rent på duschsidan.

Aha, frostning på bara utsidan? Smart :) Det ska jag be om.

Ja man kunde få två glasskivor limmade med säkerhetsfilm mellan, men OM det gick sönder kunde bitarna bli som knivar som sagt.

b8q, så lite lister som möjligt? Ok, vad finns det för alternativ då? Stag mot golv och vägg gör ju att det skvätter ut mängder med vatten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.