Byggahus.se

Torktid flytspackel

1. K
    Medlem Nivå 9
    Har recis flytspacklat badrummet. Men förstår mig inte riktigt på Torktiden som står på säcken. 1-5 dagar beroende på tjocklek. Hade ju vart fint om det hade stått vilka tjocklek dom anser tork tid 1dag 3dag och 5dag så man slapp och vänta 5dagar så fort man blir lite i tvil.

Flytspacklet är av märke Kiilto "rot och värme golvspackel" fiberförstärkt.

2. K
    Medlem Nivå 9
    har lagt en tjocklek på 13-30mm

• Laddar…
  3. nino
    Renoverare · Nivå 19
    vad är maxtjockleken du kan lägga? det bör vara längsta torktiden och mintjockleken kortaste torktiden :)

4. K
    Medlem Nivå 9
    3mm - 50mm stod det.. då kanske jag bör vänta närmare 5dagar ändå för att vara säker på att fukten har tatt sig ut ordentligt

5. K
    Medlem Nivå 9
    Hitta visst ett produktblad på kiilto´s hemsida.. Inte bra och läsa för mycket..

http://www.kiilto.se/attachments/1/3/white_papers/Rot%20&%20V%E4rmegolvspackel.pdf

Fastna på 2 andra punkter.. Det är ju sjukt varmt i badrummet nu.. 25-28 grader då flytspacklet avger värme när det härdar. Bör jag täcka till golvet med skivor? för att undvika för snabb härdning? Badrummet har också självdrag och det stormar bra utomhus just nu. Så det ventilerar riktigt bra där idag..

6. P
    Medlem Nivå 8
    Var hittade du en elektriker som jobbar på söndagar ;-)

• Laddar…
  7. K
    Medlem Nivå 9
    Elektriker.. vad är det? :)

Nedå här ute på landet finns inga helgdagar.. Elektrikern bor i närheten..

8. T
    Allvetare · Nivå 14
    NEJ, lägg absolut ingenting över spacklet och låt dörren stå öppen så all fukt kan ta sig ut. Normalt sett kan man tätskikta dagen efter med dom flesta fabrikaten på marknaden.

9. K
    Medlem Nivå 9
    Ok.. tusen tack.. vad skulle man gjort utan detta forum:)

10. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    Flytspackel härdar ju oftast på ett par timmar i ett badrum så det går att beträda och precis som tank skriver så kan man oftast tätskikta redan dagen efter utan problem...

11. K
    Medlem Nivå 9
    Kanon.. blir och sätta Tätskiktfolie i veckan då. Så man kan kakla nästa helg:)

Flytspackel va ju kanon grejer.. aldrig sett på makan utflytning:D

12. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Bara det inte flöt ut för bra så det inte blev något fall. ;)

13. K
    Medlem Nivå 9
    nejdå.. Enligt lasern så blev det 17mm/m på lokala fallet som är 1kvm "10cm utanför 90x90 duschen.. Resten av badrummet fick 7mm/m.

Jag tror detta var inom reglerna

14. nino
    Renoverare · Nivå 19
    om det står torktid 1-5 dagar då ska det väl torka den tiden? spacklar man 30mm så bör det väl vara 3dagar innan spacklet har torkat ut
    vart tar fukten vägen om man tätskiktar innan det är uttorkat?

• Laddar…
  15. K
    Medlem Nivå 9
    ja det är väl där runt 3-4 dagar man bör vänta.. orkar inte fundera mer på det så jag väntar 4 dagar.. för att vara säker