L
lordmetroid: okej, gott att höra, tack så mycket.
5 svar · 1,4k läst
T
thomasx: [citat] Om din renovering av källaren inte på annat vis påverkar luftflöden, lufttryck och den mängd fukt som tillförs, t.ex. genom ökat nyttjande av duschen, så bör det inte vara något problem. I övrigt är det omöjligt att säga så här i ett forum eftersom det beror på så många saker, inte minst fläktens tryck och flöde.
4 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: det finns en modell som tillverkats i 9000 serien men kan vända dusch-utloppet på! Det sitter en kromad bricka (och självklart propp bakom) på den anslutningen som ej används...
3 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: Om du ska sälja lägenheten så skulle jag satt kakel, det tror jag tilltalar flera köpare...
11 svar · 2,9k läst
Krilleman
Krilleman: En väldigt bra tanke att bevara spillvattnet från handtvätt, men hur f*n ser muggen ut?!!!!! :x
2 svar · 3,4k läst
cederbusch
cederbusch: Det gör ju inget, finns alltid ngn som undrar samma sak och kan hitta hit. Jag valde som sagt att skippa råsponten, och jag ser nu inga nackdelar med det. De få skruvar jag satt i väggen sitter i bakomliggande regel där det är lite vikt. Övriga sitter med gipspluggar och silikon såklart.
21 svar · 5,0k läst
V
VDbygg: Vi satte såna skivor i vårt badrum för ca 2 år sen. Då ringde jag runt och kollade och frågade alla möjliga och omöjliga instanser. Det som gick som en röd tråd var just detta; Skivorna konkurrerade med plattsättarna och var lite svarta fåret. vi resonerade som så att har de funkat i Norge i så många år, plus att vi fick veta att ett kommunalt bostadsbolag satt såna i alla sina
45 svar · 30,3k läst
U
Unclebans: Tack för svar tank77!
2 svar · 5,0k läst
M
Mr Larsson: Ja det snyggaste är ju att bygga en själv tycker jag men då måste du kunna täta gänger, alltså du gängar på ett förkromat t-rör med intvändiga halvtumsgängor och sedan en "ballofix"(ventil) förkromad med utvändiga halvtumsgängor i båda sidorna, då står det en ventil åt båda hållen, alternativt att man sätter två vförkromade vinklar utvändig på ena sidan och invändig
3 svar · 5,7k läst
cederbusch
cederbusch: Då var badrummet klart och det blev superbra. Vi skippade till slut den fasta duschväggen. Vi funderade på ngn form av duschväggar men hittade inget vi ville ha. Det som möjligen skulle kunna funka kostade runt 20 tkr. Det är inga pengar man gärna kastar bort på att prova en grej. Så tillsvidare blir det duschstång och draperi. Och det fungerar över förväntan bra. Badkaret står som
31 svar · 7,0k läst
·
WaldenWoods
WaldenWoods: Jag har liknande problem och har kommit fram till att jag ska försöka bila, gräva ur och isolera innan jag gjuter nytt. Avser att lägga (nedifrån) fiberduk, 20 cm isodrän, fiberduk igen, golvvärme, 10 cm betong, klinker. Var först inne på att lägga 10 cm isodrän och 10 cm cellplast, men har kommit fram till att betongplattan torkar snabbare och jämnare med isodrän hela vägen. Måste
1 svar · 1,3k läst
cederbusch
cederbusch: Golvet blev iaf flutet och mattan är lagd. trots ringen så tycker jag inte att det blev så tjockt ändå.
6 svar · 2,9k läst
cederbusch
cederbusch: Golvet är lagt och vi är jättenöjda. Som en notorisk gör-det-självare måste jag säga att det först tog emot att leja bort, men ack så skönt det är att jag gjorde det. Ska kanske våga släppa till lite oftare... :)
9 svar · 2,7k läst
T
thomasx: [citat] Varför inte då?
32 svar · 9,3k läst
·
B
bjurel: Om du använder 30 mm skiva, så bör den inte vara av s.k. extruderad styrenplast. Den är visserligen ganska motståndskraftig mot tryckpåkännigar, men inte såsom gips eller mineralskivor.
5 svar · 8,4k läst
·
O
ohlgren: Tack för svar! :-) Få det snyggt med geringssågning 45 grader kräver precision, men kan kanske funka. Blir dock känsliga kanter som lätt chippas av antar jag. Blir nog en svart granitskiva - även om dyrt.
3 svar · 14,0k läst
·
B
BigGitt: Går rören upp från golv eller vägg? Är det vatten eller avloppsrör? Varför ska du göra nåt? Har du läckage? Ser du fusk?
1 svar · 2,5k läst
J
jag5i: OK tack för utförligt svar!
2 svar · 2,1k läst
B
Blandarkungen: INR, Duscholux, Duschbyggarna, INOXA, Vetro, etc. Alla har serier som du kan måttbeställa, med bredd, höjd och snedkapning. Har nog glömt en massa varumärken men där har du ett gäng. Men jag trode frågan var att få tag i lösa gångjärn. Detta kan va lite känsligt, hos vissa av dessa. Försökte från INR en gång men då var de väldigt motsträviga.
7 svar · 3,9k läst
Krilleman
Krilleman: Men han frågade om någon var OK, jag bara uttryckte min åsikt! :blushing:
10 svar · 12,4k läst
T
thomasx: [citat] Jo tack :)
6 svar · 8,4k läst
E
engdahl_86: Hej, som titeln lyder, ska göra en badrumsdörr så nära TM/TT som möjligt. Har inga maskiner att mäta djup på, men dom ligger väl på 60x60 djup X bredd? Sånna fall borde väll cirka 70 cm från vägg(hörna) där TM/TT ska stå vara rimligt för början av dörren? Eller finns de nånting speciellt som man bör ta hänsyn till? (bifogar en bild)
0 svar · 1,5k läst
·
T
thomasx: Hejsan Paul Klart att du kan sätta laminat om du vill, det viktiga är att det görs rätt. Några saker att tänka på är 1. Ev.fukt bakom klinkers, dvs i fixet mellan klinker och tätskikt. Fixet är inte vattentätt utan har en förmåga att suga fukt. Se till att det är ordentligt torrt, och se även till att laminatväggen inte blir tät, eftersom du då riskerar mögel i fixet, det blir
6 svar · 4,8k läst
v-g
v-g: Skruv är nog alltid det rätta, med skruv har du ändå en varning innan skiten flyger i golvet det är sällan en skruv släpper utan att först bli "lös" lim släpper däremot direkt. Men för lättare saker tex speglar krokhållare osv duger det säkerligen mer än gott men så är det ju inte hela världen om de rasar heller.
2 svar · 2,5k läst
onville
onville: Idag tog jag tag i det igen. Sågade ca en dm med tigersågen. Slog där med min som jag numera vet att det är, 1 kgs slägghammare - en stor bit lossnade - mycket riktigt ca 5 mm gjutgods. Nu knackade det på dörren - vår granne kom över med en riktig slägga - här ska lekas vandal-
10 svar · 3,7k läst
nino
nino: pris före eller efter ROTavdrag? det går 1säck EPS 50l /m2 ca 250-300:- st och kanske 45-50kg flyt / m2 för 6-15:- kg matta från ca200:- / m2 + jobbet kanske 2 veckor så får du räkna själv,.. golver kommer att bli lika kallt som det är idag om du bara byter brunnar fuktvandring? varför ska det bli det?
1 svar · 1,1k läst
nino
nino: det som kan strula till det är om hörnen är ur vinkel, lutar eller är ojämna (ofta på putsade väggar) folien är ju stumm och kan inte formas som en plastmatta som man värmer och trycker in vet du att hörnen är i 90grader och helt i lod så är det nog rätt lätt, lutar det så kommer folien att vandra uppåt eller neråt och för att få till det så måste du skära upp hörnet och
8 svar · 1,8k läst
Lolle
Lolle: Om det uppstår ett läckage genom våtisoleringen så ersätts skadan med 6000 kr i självrisk. Om det uppstår läckage genom en installation eller anordning så ersätts själva merkostnader eller merskadan men inte för skadan på själva anordningen. Alltså om en toalett läcker och det blir en skada trots att tätskiktet är utfört enligt de regler som gällde vid utförandet så
68 svar · 17,6k läst
·
H
hempularen: Jag tror att thomasx menar att om det läcker i kopplingen mellan dosa och ytterrör så ser man inte det. Ytterröret avslutas ju "inne i väggen" om man använder dosa. Jag antar att efterssom det inte blir något tryck på kopplingen mellan dosa och ytterrör så är det OK. Det blir ju lite som att man tillåter att avloppsrör är skarvade.
12 svar · 4,3k läst
nino
nino: nej fibergipsen
8 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.