Badrum
thomasx: Vad jag förstått finns det ingen leverantör av flytspackel som säger sig lösa ditt problem, de instruktioner jag fått är att med flytspackel över golvvärmerör måste tjockleken på flytspacklet vara 1/10 av cc, dvs 30mm i ditt fall. Jag kommer inte ihåg om det var från en flytspackellev. eller branschregel jag fick den infon. Detta för att flyspacklet inte ska spricka vid rörelser i
Stavmixer: Jag borde ha använt en laser med tanke på att det här är min första badrumsrenovering.. nu har jag bara gått efter vattenpasset och platta för platta, dvs inte sett helheten. :(
Svanteson: Tack för alla svar! Just nu är det en del tveksamheter kring ventilationen på vinden så vi får se om det blir nåt överhuvudtaget...
Mikael_L: Jag kan hålla med om att flyt känns vettigast för att åtminstone forma fallet grovt samt fylla den tjocka kakan för att komma upp till förhöjningsringens nivå. Jag är som sagt nybörjare, så jag har inga problem med att saker kanske tar lite extra tid, inte heller att hålla på med olika produkter. Tvärtom ser jag nästan fram emot att få prova och arbeta med och känna på lite
pepparkakshuset: ja, lite tillspetsat kanske :) 6000 kronor inklusive tästskikt.Orkar inte hålla på med folie utan fuskar med enbart spärrgucka i extra skikt. jag kan inte svara för ev. fuktt utifrån.
SWE_Monstro: Det som sitter idag är ju en "riktig" våtrumsmatta, trots att den är gammal.
gaia: [citat] Det tror jag inte på :). Det finns alltid kalciumsalter i vatten och det mäter man som hårdhet. Det upptäcker man först när man har glas och/eller mörka kakel i duschen :). Ju hårdare vatten dess mer syns det när vatten dunstat . Kalkavlagringar är orsaken till tradition att sanitetsporslin tillverkas i vitt eller ljusa färger. Köp om du gillar svart bara du är medveten om
bjurel: Det låter bra. Fixa ventilationskanalen så blir det nog OK sedan.
Mr Sound: Skickade ett pm till dig om ett företag.
Paul-Staffanstorp: Silicon är som lim och fördelen är att det inte heller möglar på samma sätt som lim kan göra... Man "limmar" ju t.ex alltid toalettstolen numera med silicon...
404: tack för svaret stefan, då bär det av att handla i morgon.
valter53: Prata med den som skall sätta mattorna i badrummet. Jag rev ner våtrumstapeten och tog bort golvmattan när jag renoverade mitt duschrum från 1881. Tapeten var lätt att riva bort (spaltbar)). Golvmattan var lite värre, men om man skar 10 cm breda remsor med en kniv gick det bra. Du behöver troligen också byta golvbrunn, så golvbeläggningen måste bort. Fördelen med våtrumsmattor på
lasloforbes: Först när jag såg din kalkyl såg den oerhört optimistisk ut. Men när jag sedan tänker hur mycket effektiv tid jag har lagt på mitt badrum så ligger det nog rätt nära. Dvs om jag räknar bort tiden då jag var tvungen att sticka på K-Rauta, lägga barn, laga mat, äta. Men det är rätt mycket tid som räknas bort, även om man jobbar ganska ostört. Är nu precis i sluttampen av mitt
lasloforbes: [citat] Får man inte ha genomgående rör i våtzon? Jag trodde det berodde på vilka branchregler man väljer att följa vid renovering/nybyggnation? I GVK:s skrift "Säkra Våtrum" anges att man inte få ha rörgenomföringar för annat än dusch-/ eller karblandare i våtzon 1.
thomasx: Först en golvspånskiva 22m och sedan en 13mm formstabil golvskiva som limmas på spånskivan, se gvk's regler.
wilma2: Hej! Det du beskriver låter märkligt att uttala sig så som du beskriver besiktningsmannens uttalande, rent generellt kan man påstå att det finns risk i framtiden men var och när gör det inte det. Frågan du skall ställa dig är hur gammalt är badrummet vad består golvbrunnen av, plast nyare eller gammal och gjutjärnsrören är det gamla då är det mer troligt att dom blivit fulla av
Per72: [citat] Uppe på plattorna torkar det relativt snabbt utan golvvärme. Men det är värre med vattnet som blir mellan plattorna och tätskiktet
Anna G 79: Ok, då var det som jag befarade... Finns det någon möjlighet att fixa detta så att det är ok med försäkringsbolag, branschregler och allt vad det nu kan vara utan att riva ner allt och börja om från början?
Paul-Staffanstorp: [citat] Nu "tjänar" ju knappast hantverkaren 1000:- i timmen bara för att han debiterar det... :x Men visst... jag köper ditt tänk och det låter orimligt...
thomasx: Vad gäller just oljan kanske du kan använda någon primer för att få fäste, i övrigt behöver du kanske tänka på fukt som kommer underifrån, beroende på hur grunden är lagd.
thomasx: Har nu läst domskälet och vittnesutsagorna i de delar som berör bakfallet. Kan notera att tingsrätten inte alls tar ställning i frågan om vad som är ett bakfall och om huruvida bakfall har förelegat i det enskilda fallet. Något expert-vittne säger att en svacka på en plan yta är ett bakfall, ett annat expert-vittne att en svacka på en plan yta inte är ett bakfall. Så tyvärr säger
Jan-Å: Ekeby har ju en del grejer bla. italienska som inte finns hos övriga här i stan så dom kanske kan hitta nåt om Du mailar över bilderna. Värt att prova i alla fall. Googlar Du på Ekeby bruk lr Ekeby kakel lr liknande hittar Du hemsidan. Kakeldesign har jag bara handlat över disk hos så vilka möjligheter dom har i övrigt vet jag inte men precis som Ekeby har vi hittat kakel där som
Jan-Å: Mycket Hornbach plötsligt, håll Er till TS första fråga/ämne i den här tråden och diskutera Hornbach i rätt forumdel. Nu är ju tråden några dar gammal så det kanske inte är nåt problem men för att det inte ska bli det heller så ger jag lite råd här ;)