En fotsten väger väl typ ingenting?

Sent from my X10i using Tapatalk

15år gammalt badrum med ett antal spruckna plattor = Totalrenovering....

Har försökt ladda upp foto men lyckas ej.

Långa sprickan fanns innan stenkrosset.
Jag tänker på följande alternativ:
1. Låta det vara som det är och foga
2. Ta bort aktuella bitar och sätta ditt nya. Förståd det som att detta alternativ i sig kan skada underlaget?
3. Ta bort aktuella bitar och om det ser skadad ut ta in proffshjälp.

Kan man liksom se med blotta ögat om nånting är skumt, dvs om alltid ser ok ut för ögat betyder det att är är ok (eller kan det gömma sig nåt lurt). Eller att det rent av kan ta skada om man börjar pilla från början.

Har fått lite olika bud, och jag är så klart tacksam för alla tips. Behöver dock besluta mig för att göra något (tacksam om ni kommenterar ifall ni har erfarenhet av våtrum/badrum etc.)

MVH

Samuel

det är jättesvårt att plocka upp plattor och laga tätskiktet
tätskiktet går sönder fram till dom plattorna du inte plockar upp, om det är gips som underlag så går gipsen sönder och då måste den lagas (spacklas i) sen ska det tätskiktas.
Det kan säkert gå att få till det men det är svårt, får du sen en vattenskada och tar det via FB så kan dom kanske neka dig ersättning för att tätskiktet inte är fackmannamässigt utfört.
Bättre kanske att se om man har pengarna för en renovering och anmäla skadan till FB och se om du får nått därifrån

(är behörig enl. BKRs branschregler och har jobbat med badrum i 11år)

Som jag ser det är underlaget avgörande på sätt och vis.
Har Du betongplatta under klinkern och duschen är i markplan utan rum under behöver Du knappast göra nåt förräns Du helrenoverar badrummet.
Har Du duschen på övervåningen med träbjälklag så skulle jag sluta duscha där igår.
Peta med 15 år gammalt tätskikt är liksom ingen idé, precis som nino skriver går det sönder där Du inte ser och inte kan laga.
Generellt skulle ett badrum som är 15 år och har skador på ytskiktet (minst) i duschgolvet ligga VÄLDIGT högt på "att göra listan" i mitt liv ;)

nödlösning - en duschkar eller duschkabin

Tack för hjälpen alla!

Jag har nu tagit beslut:
Ska kontakta försäkringsbolaget för att se vad som gäller. Har inte alltför höga förhoppningar. De har säkert sina "argument" varför de ej betalar ut spektakulära summor (ålders avdrag, någon annans fel etc .......) Hur som helst blir det inget pillande från min sida, utifall FK kommer sen och påpekar det....

Som det nämndes så är det betongplatta under på markplan (eller kanske gips t.o.m.). Så det är väl bra. Jag får se vad mina föräldrar beslutar, jag har gett de underlaget men tror att allting bottnar i pengar. Renovering är ju ändå ett faktum förr eller senare i alla hem, men frågan är när.

Mina föräldrar har pengarna (oavsett om det blir via fk eller inte) att renovera men de vill inte om de inte måste (de har inte samma sjuka intresse som jag har). Så hur är det med den saken? Kan man liksom vänta tills när man ändå ska renovera? Det är väl hälsofarligt? Kan liksom mögel sprida sig åt alla håll och kantar och göra en ytterligare dyr affär av det hela (det är totalrenovering som eventuellt blir aktuellt). Hur länge kan man vänta egentligen ? Bör jag (om vi nu beslutar att vänta) foga över sprickorna så att det inte "kommer upp". Finns det någon annan temporär "lösning" som jag kan ta till tills renoveringen blir ett faktum?

Och så viktigaste frågan! Vad kostar det att renovera ett badrum? Förstår att det är individuellt, men på ett ungefär mellan 50,000 till 500,000 kr. Det är ungefär 8 kvm, och så köps det normalt material (inga exklusiva grejor) (allt det gamla som duschkabin, luckor, skåp och handfat sparas).

Tack på förhand

MVH

Samuel

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.