Har en hel källare med en tvättstuga på ca 15 - 20kvm som i dag har typ 25 år gammalt klinker på golvet och kakel som börjar släppa på halva väggen. Kanske bra att göra ngt åt det så nu undrar jag vad som skulle vara bäst att välja för ytskikt.

Hade en idé förut om att lägga in skeppsgolv på de delar man går på för värmens skull och klinker på resten och komma undan golvvärmen. Skulle detta överhuvudtaget fungera att utföra? Vet inte hur man gör med övergången trä-klinker, kanske är alldeles för meckigt att göra? Om man bortser från prislappen...

Annars, om klinker är bäst blir det väl golvvärme för komfort, inte för uppvärmning. Det borde väl funka?

Tack på förhand!

Allt är möjligt! Jag tänker mig själv någon typ av mjukfog mellan de olika materialen.

Varför vill du slippa golvvärmen?

Om kaklet har börjat släppa skulle jag fundera över om det kommer in fukt utifrån. Gör det det, så kolla noga innan du väljer ett trägolv i källaren. Jag har för mig att man brukar rekommendera att tejpa plast på en yta på 1x1 meter och kolla om det blir kondens under efter några dagar. I så fall kan man ha fukt som kommer in utifrån. Sensommaren/hösten är jättebra tid för att göra ett sånt test!

Din idé med klinker kombinerat med skeppsgolv låter annar supersnyggt. Bra idé!

Ska kolla fukthalten i väggen först som beskrivet, låter smart!

Angående golvvärmen så har jag hört att den eldar för kråkorna (eller maskarna?)om man inte isolerar neråt ganska mkt, och då måste vi nog bila upp golvet för takhöjdens skull. Lite för mycket jobb tänkte jag!

Ska fundera lite till om attackplanen, men tack igen för svaren!

Ekonomivarianten är väl att sätta ny kakel och lägga ut en vanlig textilmatta som andas på de områden där man går mest. En vävd plastmatta som släpper igenom luft borde också fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.