varför blir du lurad tycker du? den mattan du kommer att sätta upp är väl dyrare?
varför kan din mattläggare inte sätta tätskiktsmatta åt dig?

Jag vill kakla och klinkra själv för att få ner kostnaden. Lägger mattläggaren in "godkända" mattor så kräver han också att få kakla och klinkra och slutföra hela erbetet -.monopolproblematiken. Han vill stå för hela processen - vilket jag i och för sig kan förstå.

Däremot kunde jag lagt ett tvivelaktigt flytande tätskikt - sämre än vilken ny våtrumsmatta som helst - och kunnat göra hela arbetet själv. Principsaken är att det är dags att erkänna vanliga våtrumsmattor som ett fullgott tätskikt under kakel och klinker - vilket jag anser att GVK nu har gjort.

Redigerat:
För det första kan jag inte förstå dig, du har ingen åsikt om en mattläggare som inte vill utföra det arbetet du önskar men däremot kan han tänka sig att sätta en ytskiktsmatta åt dig fullt medveten om att du vill använda den till annat syfte. Hur vanligt tror du inte att det är att hyra in hjälp just för flytspackling och tätskiktning. En seriös hantverkare erbjuder det som efterfrågas o blir inte stött av att någon gör delar själv. Ä

GVK har fortfarande inte sagt något annat än att en VT matta teoretiskt skall fungera. Du skrev att Du kan garantera att skada inte lär uppkomma pga blandprodukter och det är precis det som du kommer få göra. Inget produktansvar, branschansvar eller försäkringsbolag kommer ta ansvar för ett badrum med ett tätskikt som inte är testat och typgodkänt för det ändamål som det använts till - alltså i detta fallet. Sen kvittar alla teoretiska inlägg som i sig är klart rimliga eftersom försäkringsavtalet stipulerar resten

Du kan hävda att skada hade uppstått ändå och åberopa ett undantag i aktsamhetskraven men det är en osäker väg att vandra och du har bevisbördan som klagande part. Då menar jag inte en teoretisk diskussion eller utlåtande från enskild handläggare utan tyngre teknisk bevisning. Ett vanligt förfarande är att kapa upp 1 kvm inkl hela bjälklaget mm och låta SP göra en teknisk analys, detta gör vi inom våtrumsgruppen för alla försäkringsbolag kontinuerligt i arbetet för säkrare våtrum.

En seriös besiktningsman skulle i en överlåtelsebesiktning döma ut badrummets konstruktion eller om det inte kommer fram ges rimlig sannolikhet till framgång i en process om dolt fel

Jag kan bara konstatera att Du har fel!

Onyx och Sahara är samma matta enl. Forbos beskrivningar så det bör vara ok. Men du kan inte använda en Aqualon den har en annan sammansättning.

Tycker det är din mattläggare som provar att lura dig... antingen tätskiktsmatta och kakla eller en onödigt dyr matta.... byt mattläggare

Jag får väl pröva någon mindre mattläggare än HSB.

Thomas Lundquist
hajjen53 skrev:
Jag får väl pröva någon mindre mattläggare än HSB.
Det tycker jag verkar vara ett klokt beslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.