Hejsan håller på gå i planerna för att renovera om vårat lilla badrum i källaren ...Skall förklara så gott det går samt problemet.....

Huset har en källare byggt 1971 . finns en tilltänkt dusch sedan huset byggdes precis utanför basun med framdraget vatten blandare ja allt som en dusch skall ha samt en gjutgärnsbrun med fall och allt... Detta har dock aldrig används då fd ägarna köpte en kabin och har den i ett annat rum .... Nu vill jag kakla och klinkla detta tänkte jag ...Vad gäller för regler med detta?...måste man ha tätskickt då det är betong runt om ? eller är det bara att kakla och klinkla rakt av? antar att man tyvärr måste bila upp golvet och byta gjutgärnsbrunnen :( ....och måste det vara någon våtrumsaperson som gör detta jobb ? har pratat med F-bolaget och dom har inget att säga

tacksam för svar

mvh//

Micke

Du får göra jobbet själv.

Bila upp golvet runt brunnen och början på anslutande rör. Koppla på ny brunn. Gjut. Spackla fall. Våtrumstäta golvet samt väggarna i duschutrymmet. Kalka + foga. Klart.

I källaren behöver inte hela rummet vara våtrumsspärrat.

Tack Niklas ...Funderar på om man skall våtrumstäta hur är det med så att plattan samt väggarna andas??? dom skall ju vara "lite" fuktiga? eller?

Jag fick rådet att ha tätskikt på väggarna och nåra dm ut på golvet men inte täta hela ytan utan mitten av golvet är utan tätskikt.

Kommer det att duschas mycket här tror du?
Duschplatsen kan vara bra att täta
Finns produkter dom inte blir ångtäta utan släpper igenom lite

Man kan fuska till det i källare (OM man är medveten om att det inte är godkänt enl. branschregler, kan bli problem med försäkringsbolag, kan bli stora problem vid ev. försäljning dolda fel )
Tänk på att informera mäklare och ev. kunder vid husförsäljning
Man kan använda den här lösningen i ett KÄLLAR badrum som inte används ofta

Finns nått som heter HL-ring som man mont. i bjutjärnsbrunnen som minskar ner öppningen till en std. purusbrunn, den har inte den där låsningen mot klämmringen, då kan man få till ett skapligt tätt tätskikt.
OBS EJ GODKÄND LÖSNING

Satsa på att följa gällande regler, tycker jag. Ska ni sälja framöver så är det inte kul att stå där om köparen hävdar dolda fel i er fixade duschhörna. Tätskikt bara i duschhörnan samt 3 dm utanför, fick vi rådet från en bra plattsättare för vår duschfix i källare.

Jag skulle köpa en lyxig dusch-kabin. Enkelt och tryggt, men kanske inte lika snoffsigt.

vimsan: var hittar du dom reglerna som beskriver det du skriver?

ja som jag skrev, ska man sälja SKA man informera om att det inte är rätt gjort
har man tänkt bo där i 10-50år så kanske det kvittar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.