Fast ändå inte.

Jag håller på och bygger nytt hus, då erbjöd sig en släkting som är pensionerad att göra badrummet åt mig, då jag har hjälpt honom med mycket genom åren. Han har jobbat många år med badrum, men är ju pensionerad nu så det blir ju inget godkänt företag som gör badrummet om ni förstår vad jag menar. Vad är mina alternativ? Ska jag låta något företag besikta badrummet, eller ska jag bara köra på? Vad kommer försäkringsbolag säga? Förstår ni mitt dilemma? Har inte tagit upp frågan med släktingen då det känns lite otacksamt att börja gnälla.

Badrummet ska göras fackmannamässigt, dokumentera noga. Finns normalt sett inget krav från försäkringsbolagen på att det ska utföras av ett "godkänt företag". Har inte det "godkända" företaget gjort det fackmanamässigt sitter du även då i problem. Mitt försäkringsbolag har inga problem med att jag gör det själv... så länge jag gör rätt :-)

Foto före,
foto under arbetets gång,
foto med vattenpass på golvet innan klinker,kakel, dokumentera fall.
arbetsbeskrivning,
alla kvitton.

Ladda ner branschreglerna från BKR (Om du ska ha kaklat), lusläs, och gå igenom det med släktingen. Han tar nog inte illa upp om du säger att du vill att branschreglerna följs för att din försäkring ska gälla.

I min erfarenhet är inte speciellt många "gamla rävar" uppdaterade på nya regler/ny teknik, även om de är "erfarna"...

Däremot som sagt, görs det bara enligt gällande branschregler anses det som fackmannamässigt och kan utföras av precis vem som helst..... och tyvärr är det många "våtrumsbehöriga" företag som har medarbetare/frilansare som inte är utbildade eller rent sagt skiter i alla steg ändå...

Ska du vara 100% säker på att det blir rätt, gör det själv... Eller gör som jag gjorde, gjorde allt själv fram till tätskiktet, sen lät jag en bra plattsättare sätta kakel...där vinner erfarenheten när det gäller hastighet och slutlig finish!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.