Räkade tappa duschhandtaget i golvet och en bit av en klinkerplatta gick sönder. Måste man byta hela plattan eller går det att laga? Detta är inget för en amatör misstänker jag?
Antar att det är bråttom att fixa detta i och med att det är i golvet, jag fyllde på med silikon istället för den biten som gick sönder och lossnade.

när är badrummet gjort?
en bit lossnade alltså?

är nog ett fall för ditt försäkringsbolag

Är en bostadsrätt, stambyte och totalrenovering av badrum 2007...Ska man gå via styrelsen eller direkt till sitt försäkringsbolag? misstänker att det var duschhandtaget som orsakade det då det tappades på golvet...en bit i hörnet av en klinkerplatta i golvet lossnade...

Ring ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt.

har du ett jättetungt handtag i metall?
det borde hålla om det är ett std duschhandtag iaf
lossnade biten så borde det vara bom eller för torrt fix...

nino skrev:
har du ett jättetungt handtag i metall?
det borde hålla om det är ett std duschhandtag iaf
lossnade biten så borde det vara bom eller för torrt fix...
Kan bara instämma... en korrekt fastsatt klinkrplatta borde inte gå i sönder och lossna av detta så det tyder på bom under plattan...

Att ta bort och ersätta denna är inte helt enkelt då det troligtvis även bara är rollat tätskikt som gör det ännu svårare att byta...

Hade anlitat en fackman som fått titta på det och bedömma möjligheterna...

nej det är ett enkelt standardhandtag i plast så jag blev förvånad att plattan kunde gå sönder så lätt...tack för tipsen om att det kan vara bom eller för torrt fix...kan vara bra att ta med sig i diskussionen med försäkringsbolaget...

jag vet inte hur det funkar men den som renoverat jobbet har 10års garanti på jobbet...
sen är det lite olika vem bevisbördan ligger på...
hänvisar, igen, till kinglolle som har koll på det mesta :)

inget försäkringsbolaget täcker, dom trodde att fixet hade varit för torrt i och med att en del av golvet hade lossnat...kan lägga till att det är en platta som ligger närmast avloppet i golvet...försäkringsbolaget var säkra på att tätskiktet inte hade påverkats då det ligger under platan.

yuphin skrev:
inget försäkringsbolaget täcker, dom trodde att fixet hade varit för torrt i och med att en del av golvet hade lossnat...kan lägga till att det är en platta som ligger närmast avloppet i golvet...försäkringsbolaget var säkra på att tätskiktet inte hade påverkats då det ligger under platan.
Håller med om att det endast borde vara kosmetiskt.

Men du bör inte byta plattan.

Tiger79 skrev:
Håller med om att det endast borde vara kosmetiskt.

Men du bör inte byta plattan.
Fast bör man lämna detta öppet? Finns det inte en risk att tätskiktet kan skadas?
Eller kan man fixa detta vid att skära till en liten klinkerbit och fästa med nytt kaxelfix bara för att skydda tätskiktet?

T
Hur hade du tänkt skada tätskiktet? Går du runt med spikskor i badrummet?

yuphin skrev:
Fast bör man lämna detta öppet? Finns det inte en risk att tätskiktet kan skadas?
Eller kan man fixa detta vid att skära till en liten klinkerbit och fästa med nytt kaxelfix bara för att skydda tätskiktet?
Vadå har ett helt hörn lossnat?

Tiger79 skrev:
Vadå har ett helt hörn lossnat?
Ja en bit av ett hörn, runt 2x2cm skulle jag tro biten är...

tank77 skrev:
Hur hade du tänkt skada tätskiktet? Går du runt med spikskor i badrummet?
:) nej, tänkte väl mest att det finns väl en anledning till att man lägger klinker över tätskiktet, inte bara kosmetik väl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.