Hej
Ska handla allt inför en badrumsrenovering men har sämre koll på vad som ska köpas.
.
Det är 4kvm stort med gjuten platta.
Vill veta allt som behövs till:
flytning
spackling
gips
golvvärme
fästmassa
fuktspärr
ventilation (finns ingen nu men behöver förmodligen ha nån, tips.)
belysning.

jag har kakel, klinker och möbler.

Hade tänkt att handla på bauhaus så gärna länkar dit :)

Jag tror att du behöver specificera vad du vill göra lite mer för att få ett utförligt svar. Själv skulle jag ha kontaktat Bauhaus, om det är där du vill handla dina grejjer, och be om hjälp med ritning av badrum. De har sån personal på de flesta varuhus.

Ska du anlita någon till att tätskikta och att lägga golvvärme så brukar en del hantverkare vara noga med vilket märke på materialet som används, för att lämna full garanti. Ska du däremot göra jobbet helt själv så spelar det ju mindre roll.

Ventilation - satsa på en fuktstyrd fläkt som låter lite. Ska gå att sätta i befintliga ventilationsrör, men kräver el.

Belysning - du behöver alltid med belysning än vad du tror. Jag skulle sätta 4-6 spottar i taket men även en belysning nära spegeln, här med ett varmvitt ljus eller en dimmer.

Bauhaus är för övrigt dåliga på att ha sitt sortiment på webben :(

Hej
Jag kommer att göra allt själv med hjälp av vänner som kan och har gjort liknande saker innna.
Så jag får bestämma allt material själv. Designen har jag redan klar för mig så det är inga problem.

Det jag är osäker på är vad som ska handlas av de produkter som ska användas under ytskitk.

Vad ska användas till flytning/spackling?
Ska jag ha rollat tätskikt eller matta på gjuten platta med träväggar?
Vilken fästmassa till kakel/klinkers?
Har hittat en fuktstyrd fläkt som jag tänkt sätta igenom ytterväggen, är det bara att borra ett hål och trycka in den?
Finns det infällda spottar där jag inte behöver ha hinkar på ovansidan? Har ev. minimalt med plats ovanför gipset i taket.

Har idag 3 rör som kommer från källaren där det har suttit en bide som ska tas bort, hur gjuter jag lättast igen dessa hålen?
Kan ju inte gärna hälla i betong för då hamnar det i källaren.

Kommer säkert fler frågor på vägen.

Borra ett 110mm hål för en fläkt lite snett neråt och ca 3-10cm nedanför taket för att ev fukt ska rinna ut.
Bästa fläkten enligt mig fresh intelivent finns på www.elbutik.nu

Kolla med www.kakelplattan.se köpte allt mitt våtrumsskikt/golvutjämningsmassa/fix/fog från dom fick det hela fraktfritt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.