Om man använder en ett installationssystem (t.ex. detta) så borde man väl kunna sätta tätskikt på väggen innan man sätter dit installationssystemet, och sedan ha någon slags öppning så att man märker om läckage uppstår?

Lägger man en lyftbar bänkskiva ovanpå så blir det dessutom enkelt att komma åt rör och tank.

Vattenskador från inbyggda toacisterner beror så gott som alltid på att man inte har följt branschreglerna: Man ska först göra ett godkänt tätskikt (golv och vägg) och kakla ovanpå det bakom cisternen innan den monteras. Golvet skall ha fall utåt så att läckage från cisternen rinner utåt. Därefter skruvas fixturen upp mot den kaklade väggen. Sedan skruvar man godkända våtrumsskivor utanpå fixturen och sågar eller borrar upp hålen för avlopp och fästbultar (använd absolut inte gipsbaserade skivor eller skumplastskivor eftersom de är litet för svaga; välj minerit eller liknande). På framsidan där toalettstolen sitter skall det vara dubbla skivor som med fördel limmas ihop mot varandra. Man gör vidare en litet spalt, c:a 1x5 cm mot golvet på framsidan av fixturen så att eventuellt vattenläckage har fri väg ut och så att man lätt upptäcker om läckage uppstår.

Se vidare till att spara c:a 1 kvm kakel så att du vid ev behov av att byta ut cistern och fixtur, kan göra detta och fortfarande få rätt kakelsort (som förmodligen då inte finns att köpa längre).

Som ni förstår innebär en korrekt installation av en inbyggd toa väsentligt mycket mer arbete än en lös sådan. Typ 10-20 gånger mer arbete. En vanlig toa installerar man på 1 timme och således tar en inbyggd 10-20 timmar, vilket med de hutlösa hantverkarpriser som vi nu har fått efter ROT-avdragen (läste i dagen tidning att timpriserna har gått upp 20% efter ROT-avdragets införande) blir 5-10 tusen kronor (som visserligen halveras efter rotavdraget).

Så om man inte kan göa jobbet själv så får man räkna med att en inbyggd toalett kostar sådär 10.000 kr (5000 för toaletten och 5000 för jobbet) medan en lös som man köper på Bauhaus går att få installerad och klar för ett par tusen.

Jag själv väljer trots det alltid inbyggda toaletter till mina badrumsprojekt, men då gör jag också jobbet själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.