7 317 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
avloppslukt i badrum... Mögel??
Mina erfarenheter av mögel är begränsade, men emellanåt så känner man en unken lukt i badrummet, precis som avlopp luktar. Hoppas ju inneligt att det inte är mögel i väggarna?
Min misstanke är att det kommer från det inbyggda badkaret som jag misstänker är felbyggt eftersom det ligger värmeslingor under...
Kan man sätta en ventil genom badkarsväggen tro? :blushing:
Min misstanke är att det kommer från det inbyggda badkaret som jag misstänker är felbyggt eftersom det ligger värmeslingor under...
Kan man sätta en ventil genom badkarsväggen tro? :blushing:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Brukar den unkna doften uppträda före eller efter att du duschat?
Nej skämt åsido, det är inte bara så att det faktiskt ÄR avloppet som luktar? Inga brunnar eller vattenlås som tömts?
En idé är ju att ta upp ett hål till utrymmet under badkaret och undersöka.
En idé är ju att ta upp ett hål till utrymmet under badkaret och undersöka.
Det kommer duster lite närsom men jag är numera ganska säker på att det kommer från badkaret, dock inte avloppet längre för där sitter ett nytt vattenlås nu. Märke av en slump att det helt saknades vattenlås innan:Ocederbusch skrev:
Det finns en liten öppning prcis där avloppsröret kommer ut men det är det enda så luftcirkulationen där borde vara usel.
Jag hade också problem med dålig lukt och t.o.m. som mögeldoft i badrummet förut. Nu har jag iofs inget inbyggt badkar, men det var mkt dåligt städat under och bakom! Jag lyfte bort badkarsfronten och sen sprayade jag på Cilit Bang smuts och mögel (stinker klor när det bekämpar eländet!) och efter det har jag inte haft några problem med dålig lukt eller ytmögel. Det löste upp allt och var så himla effektivt att jag knappt trodde mina ögon.
Du får nog kämpa lite mer, med ditt inbyggda badkar, ifall det är något som sker därinne/under. :O
Du får nog kämpa lite mer, med ditt inbyggda badkar, ifall det är något som sker därinne/under. :O
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Men hur var avloppet från karet kopplat då? Det vanligaste är ju att det bara är en kort rörstump som leder ned i en golvbrunn, och golvbrunnen har ju vattenlås.
hempularen skrev:Men hur var avloppet från karet kopplat då? Det vanligaste
Så är det, ett plaströr rakt ner i golvbrunnen
Jag är ganska säker på att det hela kommer lösa sig om man bättrar på ventilationen genom att sätta en ventil lite högre upp på badkarsväggen. Den är byggd av leca-block och det är inget tätskikt på insidan, bara på utsidan. Så man behöver inte borra sönder tätskiktet.
Borde ju funka??
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden