Badrum
Globetrot: Hehe, nej ok. Vi har lyckats bygga nu sen 2006/2007 och det har varit flera (3st) ändringar på 5 år. Men, strumpor byter jag oftare. :-)
läppglans: Hej jag körde 3mm kors och avlägsnade korsen när det torkat kanske skulle blivit snyggare med 2mm?
SJW: Jag har ordentligt fall också vid toastolen så det blir större glipa nedtill. Jag köpte små plastkilar som jag placerade under så stolen stod vågrätt sedan silikon snyggt över allt. Det blev bra och håller bra fastän fogen blev ganska bred.
sunqan: glömde: du kan behöva gå in på www.GVK.se också... det finns två branschorganisationer. BKR = byggkeramikrådet, dvs om du ska kakla/klinkra GVK = svensk våtrumskontroll, dvs annat än kakel/klinkers :-)
Mikael_L: [citat] Grundfärgen ger väl en helmatt yta? Själv vill jag absolut ha halvmatt (glans 20-30) färg i tak i badrum, kök och tvättstuga, så man lätt kan våttorka av taket vid behov. Tekniskt sett borde inte det innebära något problem för dig att endast ha grundfärgen. Men grundfärgen är nog inte på långa vägar lika diffusionstät som det blir med alla lager färg som hör till
IngemarB: [citat] Fredrik! Jag köper ditt första resonemang om "plastfladdret" och så tycker jag att täta med silikon låter bra. Ska jag vara ärlig så var det inte helt lätt att få plats med ens 18 cm hål bland reglar och "kortlingar". Jag gillar idén med att skita i vidare tätskikt. Det passar min mentalitet att leva så..."on-the-edge" Andra cyklar till Himalaya.Jag struntar i tätskikt..d^_^b
Joens: Härligt! Då kan jag räkna bort en stor bit av skivmaterialet. Är det 13mm som gäller? Fan, kommer vi klara oss på 90... snart läge att kolla mer exakt inredning och Pris. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
systemfel: problemet är j igentligen inte så farligt . inteförens vattnet når övr golvbrunnskanten då rinenr det ju bakom brunnen så då har du problem ordentliga problem... ta dit någon fukt slukare pajas som kan mäta hur stort området är .. sen e det bara börja spara gryn . och renovera.. badrumet
Sjöbban: I BKRs branschregler står "Underlag ska vara bärkraftiga, torra, rengjorda och fria från lösa partiklar innan tätskiktsarbeten påbörjas. Eventuell formolja, spackelrester, färgspill, spackelrester och liknande ska avlägsnas." På din beskrivning låter det ju som att det inte direkt är ett färglager som flagar och rasar loss när man blåser på det så lösa partiklar är det väl
bjurel: Har ingen erfarenhet av detta, men se till att du minst har en 300 l varmvattenberedare. Det går ju åt 370 l för att fylla karet.
knicklas: Jag undrar om någon kan dela med sig av sina intryck av Svedbergs tvättställsblandare "Magic"? Jag gillar designen men undrar hur praktisk den är - om det kommer tillräckligt mycket vatten o.s.v.? Tänker lite på Svedbergs "Mr. Hyde" där form går lite före funktion enligt mig. Någon som provat "Magic"? Tack på förhand! :)
Gnor: Fast här hittade jag något åt det hållet http://www.youtube.com/watch?v=VAtIBhV7Z90&feature=related Pris i USA http://www.bicwarehouse.com/froth-pak-12-spray-foam-sealant-system-308900.html?src=treepodia
beginner: Jo så är det nog men det var som det blev sagt till mig men jag armerade ändå :)
erikssonjorgen: Okej. Låter bra. Är det bara jag som gör så här? Har alla andra en list under tröskeln (om den står på flytspackel)? /jörgen
roggabear: ok, då känns det som, en god ide att köra plåtreglar istället för trä i den väggen, för att minimera risk för fuktproblem. JAg får ju ingen ventilering alls i den väggen då jag har ångspärr i tak , eftersom tak i badrum är golv i kallvind.
Globetrot: ikeas ja, förvånandsvärt snyggt och keramik.....hade själv inte tänkt att ikea var så bra på badrumssaker....skall kolla in ifö också. Badrummet är rättså litet så 120 långt och 48 djupt som ikeas är super! Tack för tipsen.
nino: Det är helt oki att montera hörn och remsor dag 1 och montera duken senare Tips: rolla hela väggytan tunt tunt med S1K, som en grundning, sen rollar du tjockare en vådbredd och sätter den, sen tar du nästa och gör lika
Baritz: För min del får det nog bli tätskikt i "snedtaket" också.Jag har övertygats med hjälp av er... Med tanke på att jag kommer ha slang med duschmunstycke,och dessutom har 2 små vildar som jag vet,kommer spruta upp i "snedtaket". Tack återigen för alla svar... MVH/Baritz
nino: Jag skulle tro att det är EPScement dom menar. Finns en godkänd konstruktion med plyfa i botten och EPScement, blir ett riktigt stabilt golv men kanske onödigt i ett normal badrum.
Globetrot: Slarv och tidspress tror jag. Nåja det var ett sidospår. Tack för alla svar!
jontesjostrom: Ok,då blir det nog vanliga tapeter och kanske bara att måla golvet med golvfärg. Toan används som sagt sparsamt och utan någon speciell vattenspridning heller. Det var ju skönt för då kan man göra allting själv. :)
Krilleman: Kan tilläggas att dom gångerna jag haft problem med IFÖ, har jag bara ringt kundtjänst och dom har skickat ut en service-montör kostnadsfritt. (både på dagtid och mindre beskattade jobb :wow:) Dom har kontrakterade vvs-installatörer över hela landet som sköter garanti-problem... Enklet och smidigt, en bra leverentör som tar ansvar för deras produkter! Rekomenderas varmt! (Och nej jag
kamainjo: Efter en vattenläcka är vi tvungna att helrenovera vårt badrum och har upptäckt hur svårt det är att hitta bra inredning till ett litet badrum. Snubblade in på Temals hemsida och där har vi hittat några lösningar som skulle funka... dock har vi inte sett dem live... och när jag googlar hittar jag inte så mycket info/åsikter heller så nu är min fråga här: Någon som har erfarenhet
slacker: Vi vill ju självklart se en bild eller två! d^_^b
jenssoderberg: Visst ja, större kofot är bättre. Gärna någonting som går till höften. :)
largab: Ja det är OK. Så länge det är plusgrader inomhus så kommer det inte frysa.