Badrum
hempularen: Har för mig att det står lite olika i olika systembeskrivningar om huruvida det skall vara "tätskiktsgummi" på manschetten ned i brunnen. Däremot så tycker jag att det ser ut som klinkerramen ligger an direkt mot manschetten, inget fix som skyddar. OM dte är så så finns det risk att plåten gnager sönder manschetten.
Hvdv: Härligt med lite tips :D Satte igång idag med väggen längst bort ifrån duschen för att få prova på lite och det gick förbannat smidigt om jag ska vara ärlig, dock inga rörgenomförningar och så ännu men det får man prova på i morgon nu när klockan börjar bli natten, glömde dock rugga upp kanten på mattan men det kanske inte är hela världen? får komma ihåg det tills i morgon
bränski: finns tydliga instruktioner på flytspacklet om man kan lägga tätskickt på det direkt, vissa sorter är det 24h per mm flyt.
Vänsterbacken: Hålkälsklinker! Tack för svar och hjälpen med terminologin.
bjurel: Det finns bara en metod för att undvika försäkringstrassel och det är att ha sådan koll på arbetet att (oberoende om man följer reglerna eller ej) skada inte kan uppstå. När vattenskador uppstår i ett badrum är det så gott som alltid p.g.a att någon gjort något fel.
Snigla: Måste ha fastnat i någonstans (antingen med dynga/smuts.. eller blivit fastsatt på nått annat sätt).. vår brunn var väldigt lätt att plocka upp med handtaget.. man behövde inte ens anstränga sig.. men efter man gjort det en gång och kommit på hur mycket hår som fanns därunder.. så drog man upp den betydligt oftare för rengöring.. :P ..praktisk brunn iaf tyckte vi :) Lycka till
Kjell_G: Men då får man ju anledning att göra om, eller hur :) Får ofta "renoveringsklåda" men brukar tänka bort det med att det får minsann vara, så dyrt som det var :) Undrar om det finns nåt "får ej renoveras före-datum" Kjell G
Anna_H: Ovanligt att ha frånluft i ett sovrum, där brukar man ha tilluft, och frånluften i kök/badrum?
hempularen: Om kanalen går en bit på vinden fram till skorstenen så kan man sätta en kanalfläkt där. Finns dels som en liten fläkt man skjuter in i röret (vet inte hur man får in elkabeln), dels som något större fläktar, där en bit rör byts ut mot fläkten.
SBH: dont like. vill ej ha släta rörirör. vill se skkillnad på dem
lordi: [citat] Märkligt. Jag kör med silikon från würth och det har aldrig lossnat för mig. Ska säga att detta gäller klinkersgolv. På plastmatta är det lite lurigt att limma fast grejer, så där kör jag fortfarande med skruv.
SamB: Eller är de till att byta ut rubbet. Både handfat o skåp...:)
scar69: Jag har vattenburen el med återvinning....Kör med endast återvinning nu fram tills november ungefär och på våren kanske jag slår av patronen i slutet på mars... Min tanke var att eftersom jag ändå värmer radiatorerna med vatten så skulle värmen till torken vara försumbar men så är kanske inte fallet?
yuphin: På Hornbach hittade jag en etikett på en hylla där det stod klinkerreparationssats. men varan var slut. Vet någon vad som ingår i en sådan reparationssats? kan det vara något som motsvarar "elastisk trä på burk" som man kan använda för att snygga till små hål/fel i golv? fast då för klinkers? skulle vara perfekt i mitt fall då en liten klinkerbit gick sönder i badrumsgolvet och
nino: Jag brukar rista och sen skära med vinkelslipen, det brukar oftast gå bra Är det stora flisor som går ur? var ska plattorna vara? går det inte att dölja med fogen?
nino: kan du inte göra en liten dusch i bastun? alltså göra en 80*80 dusch precis till vänster när du kommer in i badrummet? Bastun blir lite mindre
bjomape: Se till att dokumentera (fotografera) de olika momenten, så att du i efterhand kan visa att det gjorts fackmannamässigt. Försäkringen ska ju gälla även om du bygger badrummet själv, bara det är korrekt gjort.
nino: ok kan inte kiiltos produkter men det borde stå på flaskan / dunken hur den ev. ska blandas. Ta vilket spackel som helst om du bara ska rätta till, fast bäst är kanske ett spackel för 0-10mm för att inte få någon kant
Mikael_L: Jag satt 3mm med våra 20x20-plattor. Det är nog lite enklare att lägga plattorna med bredare fog, men jag tycker det blir snyggare med lite smalare.
nino: ok läste slarvigt... i en tvättstuga skulle jag, om jag vet med mig att golven inte ska spolas av, bara tätskikta runt brunnen. Och även golv-vägg vinkeln 8+9 släpper igenom vattenmolekyler men inte vatten, som gore-tex ungefär kolla på ardex.se så hittar du det, finns även från de flesta andra tillverkar skulle jag tro
nino: starta efter 28 dagar och börja lite lågt och öka 1grad om dagen
Raceman: Det finns olika djup på luckorna, anpassade till olika tjocklekar på väggen. Det borde stå på förpackningen vad som gäller i ditt fall. Du kan ju annars limma på en OSB-bit på väggen inifrån i hålet, så får du kanske en lagom tjock vägg.
Åsa: Tack för tipsen! Det blev ett IKEA-handfat/skåp med dubbla handfat istället, bredden var 100 cm. Kommer bli jättebra!
Jeppson: Jag har en likande sedan ett år tillbaka och är nöjd med min...
Bambi: Hej, Har både vattenburen golvvärme och elvärme i vårat badrum-07. Elvärmen var på första året/åren innan jag fick ordning på vattenburna golvvärmen. Nu när det funkar så använder jag aldrig elgolvet, det är snarare skönt att ha svalt på sommaren, brukar lägga mig på det ibland när det är som varmast ute :) På andra toan har jag el/vattenburen handdukstork på
Norea: Var på Hornbach idag och kollade bubbelbad. Där fanns Gutavsbergs som var svindyra och så fanns det ett som kommer från Dimma. Enligt han i butiken är enda skillnaden märket på badkaret. Jag gick in på Dimmas hemsida och där fanns ett badkar som heter "dagg". det ser likadant ut som det på hornbach fast där kallades det Filippa. Och är två cm mindre. Det är enda skillnaden jag
Nimajneb: 16A tänker jag dra fram i vilket fall som helst, vill jag tex installera en steamer eller värmare så kan det vara bra o ha den friheten, det blir ju inte många kronor extra då ändå ny grupp måste dras upp från centralen.
Globetrot: fallet är överspelat sedan länge, vi har flyttat till och med, inte pga detta. Men jag såg ett mycket snarlikt namn på bkr o tittade....och blev förvånad, besviken. Så, vi tänker inte göra något åt saken, kan nog inte ens längre faktiskt.....