Badrum
thomasx: Hejsan Jag har fått följande tre priser på en 145x85 cm spegel, 6mm med 25mm fasettslipning 4700:- 3350:- 2600:- Alla tre från seriösa glasmästerier. Kan det finnas någon praktisk anledning till prisskillnaderna, som kan vara bra att tänka på eller känna till? Eller betalar man bara ett par tusen spänn för mycket hos den dyraste?
Zakalwe: Hej! Fråga gäller inte ett våtrum utan en tvättstuga (som såvitt jag vet inte regleras av samma regler): Jag renoverar som sagt min tvättstuga och har rivit 20år gammal våtrumstapet. Några av gipsskivor bakom våtrumstapeten (där varmvattenberedaren satt) var i dåligt skick. Pappret har släppt på sina ställen och gipset var sprucket. Istället för att spackla detta bestämde jag
Stickan56: [citat] Det låter som om hantverkarens begränsningar har styrt vilka råd han gett, inte vad som är bäst för dig. MVH Stickan
Anders Hj: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2400805977591.2120550.1174307042&type=1&l=f b15aa91f1"] Länk på en skiss på badrummet.
Tag_H: Första bilden är ballofixer, kranar de ska stå som de gör alltså öppna. andra bilden är på kopplet, till höger en vanlig temperatur-kran samma typ som sitter på element, du höjer värmen genom att vrida motsols. 1, Har du provat att lufta ? om inte gör det först, det sitter en nippel längst upp på ett av benen. öppna denna tills det bara kommer ut vatten och ingen luft. 2 Om inte
bjurel: Hej Thomasx. Du har kommit på grundprincipen för spegelplaceringar. En spegel som tex är 90 cm hög visar 180cm (dvs dubbelt så mycket som spegels mått) av betraktarens längd (samma princip på bredden). Det är helt oberoende av om man står nära eller långt ifrån spegeln. Hur hög spegeln ska vara och hur högt den ska placeras beror då på hur mycket av er längd som ni vill kunna se
SBH: fönsterskrapa"rakblad" och sen aceton. eventuellt starkare om det har bränt fast. http://www.byggmax.com/image/products/534x534/30622_534x534.jpg
j501: Tack för svar! Hade tänkt ta in lite offerter, känns bara bra att få en uppfattning om i vilket spann man kan väntas hamna...=) Finns det någon här som redan renoverat ett litet badrum med liknande premisser som kan berätta vad kalaset gick på? Vänligen Johannes
nino: låter väl ok du kan inte ta elen från någon kopplingsdosa i hallen då? och borra in strax under bef. tak så slipper du ta bort plattor (tar du bort plattor bryter du tätskiktet och det är svårt att få ihop, nu spelar det kanske inte så stor roll ovanför spegeln...) Det brukar sitta en kopplingsdosa på någon sida av badrumsdörren, i höjd med, eller strax ovanför överkant dörr,
Thomas Lundquist: "Klinkerramen" ska ligga i fix (bruk) och inte tryckas ner mot tätskiktet då den kan nöta igenom det efter en tid. Detta är extra viktigt att tänka på vid läggning av mosaik t.e.x. Det ska vara fyllt mellan ram och brunn som du rar runt med fingret snyggt. Sen kan du skjuta den i sidled vid behov för att passa in bättre med plattorna. Det kan t.o.m se ut så så här:
darkg: Vi har ett befintligt badrum som ska renoveras. Det finns ett angränsande förråd som man skulle kunna ta med i det nya badrummet. Samtidigt: Vi har inga särskilda krav på stort badrum egentligen, mer att det ska få plats de funktioner vi vill ha - vettigt dusch & bad. Ett alternativ är alltså att ordna typ badkarsvägg och i stort behålla nuvarande planlösning. Det blir väl billigast
Xor: [citat] Kottlingar är jag med på men tack för påminnelsen. Om nu plasten inte sitter idag (då jag visste att det ska bli badrum) ska man då sätta dit den eller strunta i det tycker ni?
Anders Hj: Ja, det får väl bli som Gevalia reklamen annars. :-)
eviljava: [citat] Jaså? Tack för info... Att du sedan har satt in en stol från 40 talet som såg ny ut, är inte ekvivalent med att alla stolar från 40-talet ser nya ut. Så jag förstår inte din poäng faktiskt.
5Tomtar: Men min fråga är lite om det är värt det pengamässigt att riva upp golvet på övervåningen för att koppla in ett nytt rör? Hade det varit dusch så Självklart, men en liten gästtoalett känns som om det är en stor utgift...
v_skogh: http://www.corex.se/?do=products&pid=327
roggabear: Tack för tips En följdfråga, hur gör man under badkar, ska man ordna fall på 1:100-1:200 under hela badkarets längd och ut till badkarets kant? och sedan fall på 1:50 - 1:150 resten av golvytan i badrummet?
biggles12: Den som söker han ska finna... http://www.byggahus.se/forum/badrum/167934-fixtur-fran-gerberit-eller-ifo.html
Consensus: Det beror på var stammen går. Man ska ha en jäkla tur för att detta skall funka, och ännu mer tur för att det inte skall se ut som taikon efteråt. Börjar man riva så är tärningen kastad. Jag anser att man inte ska börja riva i ett badrum utan att vara mentalt inställd på att bygga om hela klabbet.
Jidderberg: Hej jag söker blanksvart 20x30 kakel, har kollat och sökt en hel del på nätet utan framgång, har någon tips på någon nätbutik där det finns? Känns som det borde finnas överallt. MVH Nicklas
Helen mT&S: Eftersom vi inte får plats med både dusch och badkar i vårt badrum funderar jag på hur det funkar om man duschar varje dag i ett bubbelkar. Blir det mycket mer meck med rengöring. Det här karet funderar vi på http://www.hf-trading.se/product_info.php?cPath=27&products_id=65 Undrar även om någon har erfarenhet av det karet.
nino: C: krävs vette 17, är det avtalat så ska det så klart finnas, lika så om det är avtalat att följa BBV Fast kvalitetsdokumentet från BKR tar inte upp bakomliggande konstruktion, inte heller vem som tex. snickrat och dragit vvs (för vvs finns väl iof säkervattens kvalitetsdokument) men däremot så finns fabrikat på tätskikt osv med
techtwo: Ja, eller folieduken i zon1 och primer f + rollat hidroflex på resterande väggar. Matta på golv.
Krilleman: Är det inte lättare att ha fuktsärren utanpå skivan socj täcker WC fixturen och bara rolla en extra fuktspärr som "läck ut" för endast WC installationen?! (sjävklat med fall under cisternen ut under porslinet) Då har man inga problem med att skruva fast fixturen i golvet... Bara en tanke...
drew_westling: Jag har pratat med lite annat folk som håller på med detta och de är också av åsikten att det inte kommer synas sen. Så länge det är tätt och resultatet inte är en synlig golvbrunn som lutar är jag nöjd. Tack för svaret.
Anna_H: Vad ska det vara för material mellan fönsterbågen och kaklet som är bättre menar du? Det brukar ju vara någon typ av målat trä, kan inte se varför det är bättre med en list emellan bågen och kaklet? Vet inget om eventuella regler, bara spekulerar och jämför med mitt eget och grannens fönster.
Hofstedt: Hej Är det möjligt att riva ut en uppmurad glasbetongvägg i ett badrum utan att underliggande klinker och kakel går sönder så man måste riva ut allt? (Om det är till någon hjälp så gjordes badrummet 2003 av förra ägaren som då också lät sätta upp denna vägg) Om det är möjligt att göra själv, hur skulle bästa tillvägagångssätt vara? [bild]